Andre Wehner: IT bude určovat budoucnost značky ŠKODA | EkonTech.cz


Andre Wehner: IT bude určovat budoucnost značky ŠKODA

Technik / ŠKODA AUTO / IT
30. 3. 2016 - 20:42

Auta už nikdy nebudou pouze nástrojem, jak se dostat z bodu A do bodu B. Zákazníci čekají od automobilů stále větší komfort a lepší funkce. Na jejich vývoji i efektivním fungování výroby se v každé automobilce z velké části podílí oblast IT. Co to v praxi obnáší vám prozradí Andre Wehner, vedoucí IT a Organizace ve ŠKODA AUTO.

Pane Wehnere, můžete studentům nejprve trochu vysvětlit, co je nyní náplní Vaší práce?

Vedu oddělení IT a Organizace ve ŠKODA AUTO. To znamená, že společně se svými kolegy zajišťuji podporu strategie a všech činností ve firmě z hlediska informačních technologií. Jedním z našich hlavních úkolů je postarat se o to, aby naše společnost byla připravena po stránce IT na všechny budoucí výzvy.

Jaké hlavní výzvy v oblasti IT aktuálně ve ŠKODA AUTO řešíte?

Výzvy lze rozdělit do dvou skupin. Výrobu více než milionu vozů ročně zabezpečují složité procesy. Tyto procesy musí být ze strany IT podporovány. Naší každodenní výzvou je, aby vše správně fungovalo a naši zaměstnanci se mohli věnovat svojí práci bez problému a pokud možno čím dál efektivněji. Druhou skupinou jsou výzvy ve vývoji nových technologií, které se týkají zejména témat digitalizace, big data a konektivity uvnitř i vně vozu.

Vyberte, prosím, některé z těchto témat a trochu ho studentům přibližte, ať vědí, co si pod tím představit.

Tak třeba konektivita. Slyšeli jste už pojem ConnectedCar? Tým, který pracuje na tématu konektivity v oblasti vývoje, se snaží, aby byl celý vůz připojený k internetu a uživatel k němu měl přístup kdykoliv a odkudkoliv. Příklad: Někdo vám rozbije okénko a přijde vám zpráva na mobil. Nebo svému autu „přikážete“, že se smí pohybovat pouze v Praze, a když se vzdálí za její hranice, opět dostanete upozornění na mobil. Nutno podotknout, že i když je stále co zlepšovat, není konektivita žádná hudba budoucnosti. Nová Fabie už se může od roku 2013 pochlubit technologií Mirror Link, která slouží k propojení chytrého telefonu s vozem. Následně přišly na řadu i technologie Google Android nebo Apple Car Play pro milovníky zařízení s jablkem ve znaku. Mezi aktuální novinky patří i bezdrátové nabíjení telefonu a bezdrátový přenos dat mezi smartphonem a vozem. Také jste možná zaslechli, že chystáme uvést na trh nové SUV. To bude vybavené rozšířenou platformou nabízející internetové a datové služby.

Kolik lidí na projektu ConnectedCar pracuje a jaký je poměr studentů, absolventů a obecně mladých lidí vůči těm zkušenějším?

To není lehká otázka. Na projektu totiž pracuje nejenom IT, ale i již zmíněný technický vývoj, dále pak prodej, marketing, výroba a controlling. Hodně zhruba to bude něco přes 100 zaměstnanců a jejich počet stále narůstá. Poměr mladých vůči seniornějším zaměstnancům bude asi 50:50.

Vidíte správnou cestu více ve vlastním vývoji a implementaci informačních technologií či v jejich nákupu od externích dodavatelů? Mluví se o spolupráci Googlu s Fordem či General Motors s LG, plánujete také trvalou spolupráci s některou z významných IT firem?

Správnou cestu vidíme v kombinaci obojího. Pokud chceme, aby vůz spolupracoval s vaším iPhonem, samozřejmě na to nestačíme sami a musíme spolupracovat s Applem. Takových příkladů bych mohl dát určitě více. Vždy zvažujeme naše možnosti po stránce know-how, potřeby zákazníka i finanční a časové náklady. Samostatně pracujeme na tématech, které jsou pro nás nejzajímavější a klíčové do budoucna nebo ve kterých máme silné know-how. Nyní trochu přeskočím zpět k zabezpečování každodenních procesů ve firmě a uvedu jako příklad oblast systémů SAP. V tom jsme velmi dobří a naše kompetenční centrum poskytuje služby nejenom pro ŠKODA AUTO, ale i v rámci koncernu.

Bývalý prezident Microsoftu pro Evropu Jan Mühlfeit nedávno řekl, že největší softwarovou firmou v ČR bude do tří let ŠKODA AUTO. Souhlasíte s tímto výrokem? Konkurence je zatím velká…

Software výrazně nabírá na intenzitě ve vozech i v podobě digitalizace procesů v celé firmě a bude tomu tak stále více. IT bude určovat budoucnost značky ŠKODA. Vezmu-li navíc v potaz velikost společnosti, specifika našeho segmentu, naše vize a strategii, musím s panem Mühlfeitem souhlasit.

Jaké příležitosti mají studenti a čerství absolventi v IT napříč společností?

Příležitostí je mnoho. Týkají se hlavně témat, o kterých jsme se již bavili – digitalizace, konektivita, vývoj aplikací, big data, SAP – ale i všech dalších oblastí IT, které si umíte ve velké automobilce představit. Kromě klasických pracovních pozic nabízíme spolupráci i formou odborných stáží, Trainee programu a Doktorandského programu.

Jaké schopnosti a vlastnosti by měl podle Vás mít ideální uchazeč o praxi / práci v některém z IT oddělení ŠKODA AUTO?

Jedním z důležitých předpokladů je odbornost. Tím samozřejmě nemyslím, že by uchazeč o práci například v oblasti systémů SAP musel tento informační systém dokonale ovládat, to se zde naučí formou školení, od kolegů i při samotné práci. Nutné je ale vzdělání či praxe v IT. Podmínkou je i angličtina na dobré úrovni, němčina je vždy výhodou. Jsme mezinárodní firma, takže zde pravidelně přicházíte do kontaktu se zahraničními kolegy a časté jsou i pracovní cesty mimo ČR. Z toho plyne další předpoklad, a to ochota a chuť cestovat. Dále u uchazečů hledáme motivaci, angažovanost a v neposlední řadě zájem hledat nové inovativní cesty, protože za všemi novými technologiemi stojí právě naši zaměstnanci.

Co byste na závěr studentům IT vzkázal?

Společnost ŠKODA AUTO je ten nejzajímavější zaměstnavatel, jakého si umíte představit.

…říká se smíchem Andre Wehner, ale je mi jasné, že to myslí naprosto vážně a poukazuje tím zejména na unikátní propojení automobilismu a IT. Těmito slovy se s námi loučí.

Andre Wehner

Vystudoval obor podniková ekonomie na vysoké škole ve Stuttgartu a ihned po ukončení studia se začal věnovat informačním technologiím. Od února 2013 vede oblast IT ve ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, kam přišel z pozice vedoucího koncernového HR IT z wolfsburgského Volkswagenu. Zkušenosti si přinesl také z Audi či společnosti Alcatel, kde začínal svoji kariéru jako asistent výkonného ředitele. Je mu 45 let a má dvě děti.

Láká vás vyvinout aplikaci, kterou budou používat lidé v milionech vozů? Zrychlit výrobu? Vymyslet, jak využít big data pro lepší služby klientům? Navštivte www.skoda-kariera.cz a vyberte si ze široké nabídky pracovních příležitostí!