Jsme ochotni nechat uměle inteligentní systémy rozhodovat za nás? | EkonTech.cz


Jsme ochotni nechat uměle inteligentní systémy rozhodovat za nás?

Technik
19. 4. 2017 - 11:16

Uměle inteligentní společník organizující vaše schůzky, odpovídající na zprávy či dokonce realizující finanční transakce vaším jménem? I to by mohlo být v blízké budoucnosti na denním pořádku.

Ať už se nám to líbí, či nikoliv, technologie uměle inteligentních systémů (AI – Artificial Intelligence) si strmě razí svou cestu kupředu a je více než patrné, že zanedlouho budou také nedílnou součástí našich životů.

Budoucnost umělé inteligence

Od doporučení ideálního nákupu dle specifických požadavků, přes odhalení podvodu, až po online podporu či osobní "hlasové" asistenty, jako jsou Siri, Cortana, Google Now a Amazon Echo. Uměle inteligentní systémy jsou nesporně něčím, s čím se řada z nás setkává každý den, aniž bychom si to možná sami uvědomovali.

Vlna nových začínajících ambiciózních projektů s sebou přináší nepřeberné množství inovací, které náš vztah k uměle inteligentním systémům prohlubují ještě daleko více. Společnou ideou těchto projektů je nechat rozhodovat a jednat uměle inteligentní systémy za člověka: svolávat schůzky, odpovídat na zprávy či uskutečňovat finanční transakce.    

Jeden takový projekt nese název Unloop s podtitulem "Váš osobní pomocník k lepšímu životnímu stylu." Zakladatelem projektu je mladý Brit Noach Ben-Haim. Pomocník pracuje tak, že si nejprve prostřednictvím otázek, zpětné vazby a sugesce vygeneruje osobnostní profil, na jehož základě vám pak navrhne například konkrétní restaurace, bary či události, které by neměly uniknout vaší pozornosti. Zobrazí i seznam lidí, které byste měli potkat, či vám dokonce zarezervuje vstupenky na koncerty, které by vás mohly zajímat.

„Je to jako kombinace mezi vaším nejlepším přítelem říkajícím ´objevil jsem tohle skvělé místo, bude se ti líbit, pojďme to omrknout´ a velmi dobře informovaným kamarádem, někým, kdo žije tam, kam jezdíte na prázdniny, a ví, které druhy věcí by se vám mohly líbit," říká zakladatel projektu.

Dalším obdobným projektem je Asteria, jehož tým programuje uměle inteligentní zařízení, které 'vidí, co vidíte vy, slyší, co slyšíte vy, vnímá svět tak, jak ho vnímáte vy a stává se čím dál tím chytřejším'. Spoluzakladatel a provozní ředitel Nathan Ross říká, že Asteria je o tom „být zařízením a společníkem, který je schopen předvídat vaše potřeby".

Představa uměle inteligentního systému, který zná vaše já lépe než vy sami, je přinejmenším poněkud znepokojující.

„Stále je tu prostor pro velké množství důvěry, kterou je třeba vybudovat. Musíme se mnohé o těchto systémech naučit. Mohou například soběstační roboti, mající své vlastní peněženky, provádět finanční transakce vaším jménem?" připouští Nathan Ross. Zároveň předpokládá budoucnost, ve které všechna tato uměle inteligentní zařízení vzájemně nezávisle spolupracují tak, aby nám umožnila žít naše životy v maximálním možném pohodlí.

Umělá inteligence rozhodující za nás

Je to však opravdu to, co lidé chtějí? Zmiňované projekty a další technické společnosti z oboru trvají na tom, že ano. Nedávná studie potvrdila, že 71 % spotřebitelů ve Spojeném království chce inteligentní roboty, auta a lékařskou elektroniku - zkrátka snadnější každodenní život. Jakmile ale zazněla otázka, zda by uměle inteligentní zařízení měla převzít naprostou kontrolu nad svými rozhodnutími, dotazovaní se shodli na jednohlasném ne.

Muž jménem Matty Mariansky, spoluzakladatel plánovacího nástroje  Meekan, tvrdí, že klíčové je pro uživatele pohodlí: „Konec konců lidé mají stále málo času. Pokud by technologie umělé inteligence měla ušetřit lidem čas, který by mohli lépe strávit se svými přáteli či rodinou, potom takovou technologii budou používat."

Misha Nestor, generální ředitel mobilního správce úloh LifeTracker, pracujícího na bázi uměle inteligentního systému, souhlasí. „Diář si pamatuje váš rozvrh a telefonní čísla lépe než vy, ale z toho strach nemáte, že? Když lidé vidí, co vše jim mohou osobní uměle inteligentní pomocníci nabídnout, otázka zodpovědnosti se rychle vytratí," komentuje.

Kriti Sharma, viceprezident v oblasti robotů a umělé inteligence ve společnosti Sage, předpovídá, že přijetí bude záviset na tom, jak dobře tato technologie vyslyší volání našich potřeb: „Aby byla umělá inteligence schopna pohodlně a efektivně organizovat naše životy, vyrábíme roboty tak, aby měly pro koncového uživatele relevantní a smysluplný význam. Musí také dobře pracovat - lidé jsou netrpěliví a když technologie nepracuje maximálně správně, přestávají spolupracovat."

Antropomorfní umělá inteligence

Matty Mariansky zmiňuje, že uživatelé plánovacího nástroje Meekan s ním začínají zacházet tak, jako kdyby to byl člověk:  „Vezměte si například učící návyky a preference robota. Pozná, kdy se rádi scházíte s přáteli, jestli jste ranní ptáče, které schůzky či lidé jsou více důležití, než ostatní. Toto ve spojení s umělou inteligencí zvyšuje šance na získání důvěry u spotřebitele. Znamená to, že lidé začnou věřit našim robotům více.“

Lidé mají například pocit viny, pokud použijí hrubý nebo úsečný hlasový příkaz, což je jev, který byl pozorován také mezi uživateli jiných uměle inteligentních systémů, jakými jsou například Amazon Echo nebo Siri. Nakonec nás prý robotí asistenti budou znát lépe než my sami.

Misha Nestor říká, že touha po inteligentních 'partnerech' je součástí našich hluboce zakořeněných potřeb: „Potřeb po někom, kdo vám plně rozumí, kdo je spolehlivý a nikdy vás nenechá na holičkách. Dokonce i pro velmi prosté věci a zařízení často vymýšlíme jména... Stáváme se sentimentálními kvůli věcem. My si do nich projektujeme své vlastní vize a naděje, často v podobě antropomorfních věcí, zařízení a zvířat.“

A předpověď do budoucna?

„Tou největší výzvou a očekáváním od světa je vlastně jakýsi druh neformálního společníka, nejen někoho, kdo přebírá zodpovědnost za naši denní rutinu... Jakmile učiníme pokrok v této oblasti, budeme svědky více a více zařízení, které vzbuzují sympatie a mají charakter,“ uzavírá Misha Nestor.