O Svijanském pivu s ředitelem Romanem Havlíkem | EkonTech.cz


O Svijanském pivu s ředitelem Romanem Havlíkem

Freetime / pivo
2. 9. 2013 - 13:33

Každý pivař zná radost z čerstvě natočeného půllitru. A přesto není pivo jako pivo. To ví nejlépe i Roman Havlík, úspěšný ředitel neméně úspěšného českého pivovaru Svijany. S ním o novém pivu „450“, o historii pivovaru a vizích podniku v rozhovoru exkluzivně pro EkonTech.cz

Dobrý den pane Havlíku, v redakci jsme se doslechli, že chystáte od příštího roku nové pivo pod pracovním názvem „450.“ Na co se tedy můžeme těšit?

Příští rok oslaví Pivovar Svijany 450. výročí od svého založení a my jsme přemýšleli, jak tohle jubileum oslavit. Náš sládek proto zkusil uvařit plnosladové pivo chmelené naším vlastním žateckým chmelem, v němž má velký podíl znovuzrozený tradiční Osvaldův klon žateckého poloraného červeňáku. V tuto chvíli je to jedenáctka s plnou chlebovou chutí a intenzivní hořkostí a ještě uvidíme, zda to tak zůstane, nebo jestli pivo upravíme dle názorů, které jsme sbírali na Slavnostech svijanského piva.

 V červenci se konal 24. ročník Slavností Svijanského piva. Jaký měla čtyřistapadesátka úspěch?

Podle prvních reakcí Čtyřistapadesátka návštěvníky doslova nadchla a některým pivařům dokonce chutnala víc než naše stávající jedenáctka Svijanský Máz.

V jaké formě a míře bude nové pivo k dostání? Vychutnají si ho studenti v certifikovaných restauracích?

Distribuci ještě řešíme, pivo by se mělo dostat na trh pravděpodobně na začátku příštího roku. Určitě ale bude k dispozici v restauracích nabízejících svijanské pivo.

Označení „450“ tedy znamená téměř půl tisíciletí na pivním trhu. Povězte nám, jak probíhala transformace polorozpadlého pivovaru na moderní a úspěšnou akciovou společnost?

Myslím, že doba, kdy náš bývalý ředitel spolu s panem Kučerou ze společnosti LIF kupovali svijanský pivovar od Pražských pivovarů a.s., byla docela dobrodružná. Pražské pivovary a.s., pod něž Svijany v té době patřily, se totiž v roce 1998 rozhodly, že nás úplně zavřou. Jenom nadšení, ochota riskovat a spousta mravenčí práce všech zaměstnanců dokázala pivovar nejenom znovu postavit na nohy, ale dostat ho tam, kde je dnes. Myslím, že náš úspěch tkví v tom, že děláme pivo poctivě, jsme srdcaři a do pivovaru, resp. udržení tradičních výrobních postupů, investujeme každoročně nemalé sumy. Na výsledku je to vidět a pivaři to oceňují.

Plánujete do budoucna expanzi do zahraničí? Jaká je Vaše vize?

V tuto chvíli pro nás jakákoliv expanze není aktuální, až loni jsme začali zlehka dodávat na Slovensko. Raději se soustředíme na to, abychom uspokojili zdejší poptávku a udrželi si kvalitu.

Měl byste nějakou radu pro studenty, kteří se rozhodli živit byznysem a podnikáním?

Myslím, že stěžejní je posbírat dostatek zkušeností a až pak se pouštět do vlastního podnikání. Po celý svůj profesní život by se člověk měl chovat tak, aby se sám sobě mohl podívat po letech do tváře, což dnes u řady podnikatelů nevidíme. Přitom jen tak se tu dá vytvářet kvalitní podnikatelské prostředí.

 

Autor: Tomáš Heller