Pohonné hmoty – Francouzi zlevňují, Němci a Češi ne… | EkonTech.cz


Pohonné hmoty – Francouzi zlevňují, Němci a Češi ne…

Hlavní partneři

Pod záštitou

Mediálně podporujeme

Názor
29. 8. 2012 - 7:51

Každý, kdo se dnes aspoň občas projede svým čtyřkolovým plechovým miláčkem, si ještě před nedávnem nedokázal ani v tom nejhorším snu představit jaké budou v současnosti ceny pohonných hmot. Jejich cena stoupá a konec cenové křivky je zatím v nedohlednu.

Je pochopitelné, že cena benzínu a nafty se v současnosti stala velkým politickým tématem. K řešení tohoto problému se různé země Evropské unie staví rozdílně. A že zásahy z „vyšší“ moci musí přijít, o tom už nepochybují téměř nikde.

Cenu pohonných hmot ovlivňuje spousty faktorů. Na současné zdražování má největší vliv jak oslabování eura vůči dolaru, kvůli ekonomické krizi eurozóny, tak společně s eurem oslabuje i naše koruna. V posledních týdnech za mírným zdražením také stály překvapivě dva faktory a to nejprve zveřejnění zprávy o překvapivě velkých zásobách ropy v USA a také mírné zvýšení ceny na burze v Rotterdamu. V současnosti se tak ceny za litr benzínu a nafty osciluje v zemích EU kolem 1,5 – 1,7 Eura za litr.

Frnacouzské cesta - nechci slevu zadarmo

První vláda, která se do toho, jak se říká „obula“, byla vláda země galského kohouta. Francouzská vláda se s ropným průmyslem dohodla na snížení cen pohonných hmot o šest eurocentů, čili zhruba 1,5 Kč na litr. Opatření, které vyjde na 300 milionů eur, bude fungovat zatím tři měsíce a obě strany se na něm podělí rovnoměrně. Co se za touto dohodou skrývá? Slib nového prezidenta Francouzské republiky Françoise Hollanda, který dal po svém nástupu do křesla hlavy státu. O tom, jak opatření bude fungovat, rozhodne budoucnost, trochu zaráží velká výše kompenzace, která se sice dělí na polovinu, ale i tak stát do „levného“ benzínu bude investovat poměrně velkou částku (asi 3,75 miliardy Kč). Otázka je, zda by se tato částka nedala využít smysluplněji, třeba na podporu veřejné dopravy, alternativních zdrojů a podobně. V tomto případě, ale vítězí politika a slib nově zvoleného prezidenta.

Průměrná cena nafty je ve Francii v současnosti 1,45 eura za litr a podle statistik německého serveru Clever tanken je o dva centy nižší než v Česku. U benzinu je tomu naopak, ve Francii vyjde na 1,63 eura, zatímco v Česku se prodává v přepočtu za euro a půl. Zhruba polovinu z ceny tvoří daně. Znamená to, že naplnění průměrné nádrže o objemu 25 litrů se zlevní o 1,5 Euro. Podle slov ministra by se mělo hlavně ulevit rodinám s nízkými příjmy a lidem, co hodně jezdí.

Němci chtějí zlevnit, vláda neslyší

Vláda druhého velkého hráče eurozóny Spolkové republiky Německa se však na stejný problém dívá naprosto opačně. Ačkoliv většina Němců touží po alespoň zastavení růstu cen pohonných hmot, politické špičky na to neslyší. Ba naopak. Nejsilnější politické strany v Německu považují krok francouzského prezidenta za vysloveně populistický, dokonce generální tajemník svobodných demokratů (FDP) Patrick Döring prohlásil: „ To, o co se (francouzský) prezident (François) Hollande pokouší, je levicový sociál populismus. Snížení daně nepomůže řidičům, ale jen zvýší zisky petrochemických firem."

Průměrná cena benzínu Super E5 (něco jako náš Natural 95) se v Německu prodává za 1,75 Eura, nafta pak za 1,54 Eura, což Němcko podle webu clever-tanken řadí na sedmou pozici v Evropě, dražší benzín je v Norsku, Nizozemí, Itálii, Dánsku, Řecku a Švédsku. Mimochodem jednoznačně vede Norsko, kde litr benzínu pořídíte v přepočtu za 57 korun…

Podle průzkumů veřejného mínění je pro snížení daňového zatížení u pohonných hmot až 78 procent Němců a pro je i Svaz německého petrochemického průmyslu, který jednoznačně odmítá argumenty politiků o zvýšení zisků petrochemických koncernů.  "Argumenty politiků jsou velmi průhledné a ve skutečnosti chtějí jen odvést řeč od hrozící diskuze o příliš vysoké úrovni zdanění, která dosahuje více než 90 centů (22 Kč) z litru benzinu," ohradil se předák svazu Klaus Picard. V Německu jsou pohonné hmoty zatíženy takzvanou energetickou daní a daní z obratu. Energetická daň tvoří asi 38% a daň z obratu asi 18%, ve výsledku pak vláda na jednom litru benzínu vybere přes 54% jeho ceny.

Bude se u nás snižovat spotřební daň?

V České republice se na benzín vztahuje spotřební daň a daň z přidané hodnoty. Jejich součet tvoří přes polovinu ceny litru benzínu a i u nás se objevují hlasy, které volají po snížení spotřební daně, zvláště když ceny benzínu v poslední době prolomily magickou hranici 40 Kč za litr. Návrh na snížení spotřební daně v Česku chystá znovu podat opoziční ČSSD. Sociální demokracie oprášila návrh, kterým chce daň u nafty srazit o 2,50 Kč a u benzinu o 1,50 Kč na litr. Věci veřejné už v červenci podaly návrh na snížení spotřební daně z nafty o dvě koruny za litr.