Ředitel společnosti netdevelo Petr Svoboda: základem úspěchu je dobrý kolektiv | EkonTech.cz


Ředitel společnosti netdevelo Petr Svoboda: základem úspěchu je dobrý kolektiv

Technik / byznys / IT
22. 12. 2013 - 14:42

Petr Svoboda ve svých 26 letech úspěšně vede společnost netdevelo s.r.o., která na své platformě ShopSys tvoří e-shopy. Petr svou firmu začal budovat před deseti lety jako středoškolský student. Dnes společnost patří mezi přední tvůrce středních a větších e-shopů na míru.

Jaké byly Vaše začátky v podnikání? Co pro Vás bylo hnacím motorem?

Od 14 let jsem působil jako freelancer programátor najímaný různými společnostmi. V 16 letech mne poptali dva klienti s žádostí o tvorbu e-shopu. Díky tomu vznikl nápad vytvořit software ShopSys a opakovaně jej prodávat.

Kde jste se vlastně naučil programovat?

Učil jsem se jako samouk. Počítač jsem dostal od rodičů ve 13 letech, ale hry mne brzy přestaly bavit. Chtěl jsem jít hlouběji a toužil vytvářet samotné aplikace. Kamarád Petr (už léta u nás pracuje) mě inspiroval tvorbou webových stránek a u toho jsem zůstal. Vzpomínám si, že na knihy o programování mi půjčila peníze moje sestra Martina. Vždy jí za to budu vděčný.

Dokázal byste tenkrát rozjet byznys i bez přátel?

Asi nedokázal. V začátcích pro mne pracovali kamarádi ze školy a často spíš pro zábavu než za odměnu. Naše podnikání bylo hodně postaveno na kamarádských vztazích. Přestože jsme dnes firma s 35 zaměstnanci, stále lpíme na netradiční přátelské atmosféře a aplikaci některých principů tzv. svobodných firem.

Zažil jste v pracovním životě nějakou krizi, kdy jste měl chuť všeho nechat?

Ano, zažil, a není to tak dávno. V polovině roku 2011 jsme měli finanční problémy. Bylo to těžké pro všechny zaměstnance i naše rodiny. Všem kolegům, kteří si tím prošli, jsem vděčný za nasazení a loajalitu. Problémy nás také donutily zamyslet se, co opravdu chceme dále dělat. Baví nás kreativně tvořit střední a větší e-shopy na míru. Proto jsme šli proti tehdejšímu proudu a malé pronájmové e-shopy přestali nabízet. Taky jsme se shodli na budování týmu lidí, kteří si osobnostně sedí a tvoří skvělou partu.

Jak moc je prostředí ve Vašem oboru konkurenční?

Prostředí je nyní velmi konkurenční. Před deseti lety bylo asi 15 firem tvořících e-shopy. Dnes je jich možná stovka. Jsme však velmi specializovaní a v našem segmentu tvorby e-shopů na míru máme okolo 5 blízkých konkurentů. Konkurence si vážíme, protože nás posouvá dopředu.

Jak se vymaňujete z řad Vašich konkurentů a co je podle Vás klíčem k úspěchu?

Nejsme další firma typu „uděláme vám jakékoliv webovky“. Striktně si držíme svou koncepci tvorby prodejních aplikací na míru. Na naší platformě ShopSys tvoříme pouze e-shopy a B2B systémy. Pokorně odmítáme poptávky, které do této koncepce nezapadají. Jen díky tomu totiž dokážeme udržet soustředění na neustálé postupné zvyšování kvality, efektivity a know-how. Klíčem k úspěchu je rozhodně i vnitřně motivovaný kolektiv.

Existují nějaké trendy ve tvorbě e-shopů nebo sázíte na originalitu? Kde a jak se inspirujete?

Bude to znít jako klišé, ale snažíme se hlavně naslouchat zákazníkům. Náš typický zákazník již provozuje úspěšně e-shop a chce povýšit na kvalitnější platformu. Když tedy tvoříme e-shop, nasloucháme jeho potřebám a připojujeme naši zkušenost sesbíranou od pěti stovek úspěšných obchodníků. Inspirujeme se také poměrně hodně u předních zahraničních e-shopů různých oborů. Zákazníkům rozmlouváme inspiraci u jejich českých či slovenských konkurentů. Naopak, sázíme právě na odlišnost jejich obchodů.

Existují nějaké zajímavosti či anomálie ve vývoji zájmu o Vaše e-shopy?

Dříve se nám nejvíce zákazníků ozývalo vždy v září / říjnu s cílem vytvořit e-shop, který bude prodávat na Vánoce. Chce-li však zákazník kvalitní a ne improvizované řešení, není to reálné. Pouze samotná analýza řešení, analýza napojení na informační systém, následná specifikace a diskuze zabere zhruba měsíc. Poté e-shop obvykle 2-4 měsíce společně tvoříme. Naši zákazníci jsou však stále zkušenější obchodníci, kteří znají realitu. Poptávky nám tedy chodí průběžně celý rok s menším tlakem na termín a větším tlakem na kvalitu.

Jak si představujete další vývoj počtu zaměstnanců? Jsou mezi zaměstnanci i ženy?

Společnost netdevelo s.r.o. má okolo 35 zaměstnanců na plné či částečné úvazky a zhruba desítku externistů. Všichni pracují na ShopSys projektech.  Chceme růst velmi opatrně. Už jsme zažili doby skokového zvyšování velikosti týmu. Pak je však těžké ohlídat tempo růstu kvality. Žen máme v kolektivu čím dál více a doporučuji to každé IT firmě. Ženy mají pro firmu kouzlo, které neumím popsat. Rozjasňují kolektiv, a tím i náladu celé firmy. Ženy u nás pracují na pozicích projektových konzultantek, testerek a asistentek. Na programátorky jsme doposud bohužel moc nenarazili.

Mají studenti a absolventi šanci na zaměstnání ve Vaší společnosti? Co nabízí Vaše firma zaměstnancům?

Zaměstnáváme velký počet absolventů a studentů posledních ročníků vysokých škol. Nové kolegy hodně naučíme. Jsme přísní v požadavcích na zodpovědnost. Studentům také nabízíme krátkodobé i dlouhodobé praxe. Netdevelo hodně sází na zajímavost práce, netradiční kolektiv a netradiční přístup k zaměstnancům. Zaměstnanci dostávají každý den ovoce, mohou se odreagovat u stolního fotbálku, nepracují v open-space kancelářích, každý měsíc se potkávají s ředitelem na prezentaci událostí a dobrovolně se mohou účastnit různých kreativních projektů. To nás odlišuje od „corporate-styled“ organizací. Na druhou stranu samozřejmě očekáváme zodpovědný a férový přístup k práci i kolegům.

Máte nějaké konkrétní cíle, kterých byste chtěl v budoucnu dosáhnout?

Přeji si, abychom byli stále více flexibilním, kvalitním a kreativním tvůrcem e-shopových řešení pro úspěšné internetové prodejce. A toto přání nemá cílovou čáru, pracujeme na tom průběžně a nadále budeme. A samozřejmě si také přeji, aby to celý náš kolektiv nadále bavilo. Jedině tak dokážeme dát do naší práce to nejlepší, co v nás je.