Šéfpersonalista ČEZ: I u nás se dá pracovat jako ve start-upu. Revoluce v energetice zesiluje poptávku po tvůrčích a inovativních lidech | EkonTech.cz


Šéfpersonalista ČEZ: I u nás se dá pracovat jako ve start-upu. Revoluce v energetice zesiluje poptávku po tvůrčích a inovativních lidech

Ostatní
16. 5. 2017 - 17:05

Skupina ČEZ se každoročně umisťuje na předních místech v anketě TOP Zaměstnavatelé. Oslovili jsme proto personálního ředitele společnosti Josefa Lejčka, abychom si s ním popovídali o HR marketingu Skupiny a možnostech pro studenty a absolventy.

Pojďme rovnou k věci: Jaké pozice v současné době pro absolventy nabízíte?

Je jich celá řada. Ve Skupině ČEZ nyní pracuje téměř 27 000 lidí, z toho 21 000 v Česku. Nabíráme prakticky všude a máme zájem nejen o celou řadu technických pozic, ale také o IT specialisty, právníky, ekonomy, konzultanty do zákaznických služeb nebo lidi z marketingu. V zásadě se dá říct, že uplatnění ve Skupině ČEZ může nalézt absolvent prakticky jakéhokoliv oboru.

Přeci jenom by nás zajímalo, do které oblasti teď probíhá nábor nejintenzivněji.

Nejsnazší je jít na náš kariérní web www.kdejinde.cz , kliknout na „Volné pozice“ a zaškrtnout „Vhodné pro absolventy“ a uvidíte okamžitě aktuální nabídku. Na stejných stránkách najdete v menu odkaz „Studenti a absolventi“, tam je vidět seznam veškerých nabídek a programů pro absolventy i pro studující. Z technických pozic nejvíc nabíráme nové zaměstnance na elektrárny i do distribuce. Právě v distribuci probíhá jedna ze současných energetických revolucí – budoucnost totiž patří chytrým sítím a decentralizované energetice a my potřebujeme mnoho tvůrčích a inovativních lidí. V oblasti výroby nabíráme např. operátory jaderných elektráren, tedy zaměstnance, kteří přímo řídí jejich bezpečný provoz. Obsazujeme i řadu strojařských pozic, např. se zaměřením na diagnostiku strojů nebo do řízení programů péče o zařízení.

Zatím jste mluvil hlavně o technických pozicích, co ty netechnické?

I tady je toho dost, a to průřezově přes různé studijní obory. Obsazujeme pozice pro programátory, statistiky, matematiky, analytiky, ale také v online komunikaci, zákaznickém servisu nebo marketingu. A než tento rozhovor vyjde, přibydou ještě další pozice.

Jak vlastně nábor v tak velké firmě funguje?

Pro získání kvalitních lidí nestačí jen vyvěsit inzerát. Začínáme dávno před tím, než absolventi hledají konkrétní uplatnění. U vybraných oborů se žákům a studentům věnujeme během studia. Máme řadu programů, kterých se mohou účastnit, i když by třeba nakonec nezakotvili ve Skupině ČEZ. Například pořádáme pro skupinu téměř padesáti partnerských středních škol a třinácti fakult vysokých škol přednášky zajímavých osobností, exkurze do elektráren i krátkodobé stáže, při kterých se mohou s našimi provozy zblízka seznámit. Pro středoškoláky organizujeme Energetickou, Jadernou a Distribuční maturitu, kdy se na tři dny dostanou do uhelné a jaderné elektrárny nebo do prostředí distribuce. Obdobou pro vysokoškoláky jsou pak Letní univerzity na jaderných elektrárnách, které trvají dva týdny a jichž se každé léto v Temelíně a v Dukovanech účastní kolem 80 studentů. Pro vysokoškoláky máme stipendijní programy nebo nabízíme témata a vedení bakalářských a diplomových prací. Možná témata lze nalézt na www.kdejinde.cz Na rozdíl třeba od malých firem se podpoře škol a práci se studenty věnujeme dlouhodobě a systematicky.

Podporujete tedy výhradně  středoškoláky a vysokoškoláky, nebo se zaměřujete i na další cílové skupiny?

Jdeme ještě dál.  Připravujeme zábavné a vzdělávací programy, soutěže a aplikace pro děti ve školkách i pro dospělé. Ty lze nalézt na webových stránkách www.svetenergie.cz. U celé veřejnosti podporujeme zájem o energetiku, fyziku a matematiku. Je pro nás klíčové, abychom i v budoucnu na školách potkávali dostatečné množství mladých techniků. 

Říkáte zábava s matematikou a fyzikou? To zní většině lidí jako oxymóron.

U dětí a ve společnosti obecně panuje z těchto předmětů až nepochopitelný strach. Pokud se jím jako děti nakazíme, je velice těžké se ho později zbavit. Přitom jsou oba tyto předměty velice hravé a tvůrčí – jen dát dětem prostor. Stačí se podívat na stránky jednoho z našich projektů „Vím proč“ (www.vimproc.cz), kam vkládají žáci základních a středních škol svá vlastní videa, na kterých vysvětlují různé fyzikální jevy. Některá videa jsou velice zábavná a je hlavně vidět, že spousta dětí opravdu rozumí tomu, že fyzika není o vzorečcích, ale o světě kolem nás.

Vraťme se ještě k příležitostem pro studenty či absolventy. Máte pro ně nějaké rozvojové programy?

Máme speciální rozvojové programy pro konkrétní pozice. Čerstvým absolventům nabízíme účast v programu ČEZ Potentials, na který přijímáme přihlášky do konce dubna. Absolvent nastupuje do zaměstnání, pracuje na nějakém zajímavém projektu, bere za to mzdu, ale zároveň prochází rozvojovým programem, koučinkem, workshopy. Podobný program zaměřený trochu více na odborné znalosti máme pro vysokoškoláky a středoškoláky v ČEZ Distribuci. Dobrou příležitostí podívat se, jak to funguje ve Skupině ČEZ, je pro studenty akce Big Step. V dubnovém termínu účastníkům ukážeme, jak se dělá marketingová kampaň a vyzkouší si i techniky používané pro přípravu byznysových produktů. Velkou akcí podobného typu je pak čtyřiadvacetihodinový ČEZ Inovační maraton, který se koná na podzim. ČEZ prostě není jen velká korporace, ale také ambiciózní firma sledující nejnovější trendy v energetice i v HR. I u nás se dá pracovat stejným stylem jako třeba ve start-upu.

 

Jedním z účastníků programu ČEZ Potentials je devětadvacetiletá Magdaléna Vyslychová. Absolventka mezinárodních vztahů a evropských studií se zaměřením na evropské právo do ČEZ nastoupila minulý rok.

 

Ahoj Magdo, prozradíš nám, co program ČEZ Potentials obnáší?

Chodím normálně do práce a dostávám mzdu. Zároveň se ale pravidelně účastním workshopů, exkurzí, setkání s top managementem. Je to jednak takový rychlokurz v poznání celé Skupiny ČEZ, což oceňuju, protože můžu přemýšlet, která pozice by byla pro mě v rámci ČEZ nejvhodnější, jednak program, kde získáváme a pilujeme konkrétní dovednosti.

Co ses už díky účasti v programu naučila?

Řadu věcí. Zajímavý je pro mě projektový management. Dozvědět se například, jak motivovat projektový tým, jak poznat psychologické profily jeho členů, co na jednotlivé typy platí a podobně. Člověk také zjistí dost sám o sobě – jak ho vnímají ostatní, kde má oproti nim výhody a kde naopak slabé stránky. Zjistila jsem, že jsem dobrý organizátor a dokážu pracovat rychle a precizně. Naopak mám mezery v delegování úkolů. Snažím se na to teď myslet a víc lidem důvěřovat (smích).

Co je vlastně podle tebe cílem celého tohoto programu?

Samozřejmě je cílem zlepšit si konkrétní dovednosti, ale i uvědomit si, kdo vlastně pracovně jsem a kam chci, aby směřovaly moje kroky. Také jsem díky účasti v programu získala přehled o tom, jaké možnosti mi ČEZ nabízí a jak jich co nejlépe využít. Pomáhá i to, že jsme v programu každý z jiné části firmy, takže se přirozeně dozvídám, co se kde dělá a na čem zajímavém různí lidé pracují. Potkáváme se navíc i s účastníky z minulých ročníků a zjišťujeme jejich zkušenosti.