Sleva, za kterou pořádně zaplatíte! Kauza Albert | EkonTech.cz


Sleva, za kterou pořádně zaplatíte! Kauza Albert

Ostatní
31. 5. 2013 - 18:41

Není to tak dávno, co veřejné mínění rozvířil díl internetového seriálu „Peklo na talíři“, který pranýřoval obchodní řetězec Albert za jeho vodou a „éčkama“ prošpikované maso a za jeho slevu-neslevu. Jak se celá kauza vyvíjela a jak dopadla?

Je libo maso s vodou?

O co ve zmiňovaném pořadu šlo? Albert prodával dva druhy vepřové kýty za stejnou cenu. Ty si moderátor pořadu, známý gurmet a zakladatel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk, vybral do svého pořadu. Zjistil, že jedna porce masa je opravdu stoprocentní, avšak druhá je napíchána vodou a všemožnými stabilizátory a barvivy, čili populárními éčky. Uměle přidaná voda tvořila až pětinu celkové váhy masa. Pro obchodníka čístý zisk o 20% vyšší oproti prodeji 100% vepřové kýty.

Sleva-nesleva na konec

Největší překvapení diváka i moderátora čekalo na konec. Ačkoliv na „křehčené“ kýtě byla nálepka o výhodné ceně, byla nová cena vyšší než původní, a to o 22 procent! Je až neuvěřitelné, co všechno si řetězce dovolí vůči zákazníkům. Tento díl pořadu se stal na internetu během chvilky velmi populárním a bylo jasné, že se Albert musí k celému problému vyjádřit.

První reakce Albertu byla ale spíše plivancem do tváře spotřebitele. Uvedl totiž, že voda a koktejl v podobě éček je v masu proto, aby bylo dostupné široké škále zákazníků. Nějak si hoši z tiskového nevšimli, že ceny obou produktů byly stejné, a už vůbec nereagovali na problém zvýšené ceny nemasa, avizované jako výhodný nákup. Arogance, která postrádá jakékoliv meze.

Změnit původ masa? Žádný problém.

Stačí Vám to? Tak pozor, to není všechno. Na výše zmiňovaném výrobku bylo jasně uvedeno, že prase bylo vykrmeno i poraženo v České republice. Zároveň v rohu balení dvě malá písmenka PL jasně určují, kde bylo maso připraveno. Manažeři Albertu si asi myslí, že většina obyvatel naší země jsou nesvéprávní idioti, a tak se k nim také chovají.

Očekáváná omluva a výmluvy

Tuto kauzu nakonec Albert ustál s velkými obtížemi. Nejenže se na něj navalily tisíce stížností nespokojených zákazníků. Milý také nebyl verdikt Obchodní inspekce, která jasně deklarovala, že albertovská sleva-nesleva je podvod.

„Pokud prodávající deklaruje, že cena výrobku byla snížena, ale ve skutečnosti jej nabízí za cenu vyšší, než byla původní, dopouští se porušení § 12 zákona o ochraně spotřebitele,“ řekla mluvčí úřadu Miloslava Fléglová.

A tady už hrozí znatelná finanční sankce. Albert tedy přispěchal s omluvou a očekávaným vysvětlením. Stala se prý politováníhodná chyba, která se slovy klasika „opakuje maximálně jednou za deset let“.

Kdo věří, ať tam běží

„V žádném případě nebylo cílem prodávat tyto položky za stejnou cenu jako čerstvá masa, protože tato řada byla vytvořena se záměrem být ekonomicky výhodnější,“ uvedla pro Lidovky.cz Judita Urbánková, ředitelka komunikace firmy Ahold, která řetězec Albert v Česku provozuje. Tomuto vysvětlení uvěří pouze malé dítě. Každému, byť trochu vzdělanému člověku, je jasné, že se řetězec zcela bezostyšně snažil zákazníka oškubat v honbě za co největším ziskem.

Éčkové koktejly v prodeji nadále? No jistě!

Myslíte si, že po této kauze z pultů supermarketů a hypermarketů Albert zmizela masa-nemasa? V žádném případě! Naopak, Albert vidí v prodeji těchto křehčených masných výrobků budoucnost. Jak dodává paní Urbánková, prodej bude pokračovat „nejen kvůli konkurenceschopným cenám, ale také díky velmi dobrým chuťovým vlastnostem, zejména šťavnatosti.“

V tom má pravdu. Nějaké stabilizátory nebo barviva? Prase z Polska?  Dvacet procent vody? No co, důležité je, že jsme ušetřili deset korun na kilo. Ale kilo čeho? Vody s masem? Obchodníci tak budou i nadále sázet na hloupost nás zákazníků a beztrestně ji využívat.

Zmiňovaný pořad najdete zde:

http://www.stream.cz/peklonataliri/799741-peklo-na...