Studenti zvolili TOP zaměstnavatele pro rok 2015. Jak se k nim dostat? | EkonTech.cz


Studenti zvolili TOP zaměstnavatele pro rok 2015. Jak se k nim dostat?

Z vejšky / top zaměstnavatelé
24. 2. 2015 - 16:50

Asociace studentů a absolventů zveřejnila již počtvrté žebříček nejžádanějších zaměstnavatelů v České republice. Ty volilo více než 8 500 studentů. Od vítězných firem jsme pro vás například zjistili, jak s nimi navázat kontakt a zahájit spolupráci!

Studenti hlasovali pro nejlepší zaměstnavatele v těchto kategoriích:

Advokátní kancelář: AK Havel, Holásek & Partners

Automobilový a strojírenský průmysl: ŠKODA AUTO

Bankovnictví a investice: Komerční banka

Doprava a logistika: Student Agency

Energetika, plynárenství a petrochem. průmysl: ČEZ

Informační technologie: GOOGLE

Obchod: IKEA ČR

Pojišťovnictví: Česká pojišťovna

Poradenství, audit, daně: McKinsey & Company

Spotřebitelský průmysl: Kofola

Stavebnictví: STRABAG

Telekomunikace: O2

Speciální kategorie - výsledky hlasování studentů s nejlepšími studijními výsledky podle oborů studia respondentů:

PRÁVNÍK: AK Brož & Sokol & Novák

TECHNIK: ČEZ

EKONOM: Česká národní banka

Celkový vítěz průzkumu - JASNÁ VOLBA: ŠKODA AUTO

SKOKAN ROKU: Air Bank

 

V čem tkví úspěch vítězných společností podle samotných zástupců některých firem?

Google: V Googlu podporujeme individualitu, talent, entuziasmus a týmovou spolupráci. Google dává každému jednotlivci prostor, kompetence, a tudíž i zodpovědnost tvořit nové věci a přicházet s vlastními nápady, ať se jedná o stážistu nebo vrcholového manažera.

Komerční banka: Studenty a absolventy jsme vnímáni jako silná instituce, která uspokojí jejich nároky na pracovním trhu. Za naším úspěchem stojí práce všech, kteří se podílejí na komunikaci se studenty a absolventy vysokých škol a univerzit.

Air Bank: Umístění v anketě nás samozřejmě těší. Jsme rádi, že si dál postupně získáváme důvěru tím, že neměníme své zásady a hodnoty a držíme se toho, na čem banku od začátku stavíme – na férovosti, jednoduchosti, odvaze a přátelském přístupu.

ŠKODA AUTO: Značka ŠKODA je inovativní, trendy a snoubí se v ní mnoho příležitostí nejen pro mladé lidi, možnostmi dalšího profesního rozvoje počínaje, přes atraktivní samostatně vykonávanou práci často v zajímavých a exotických zemích a každodenní interakcí s moderními technologiemi konče. 

ČNB: ČNB jakožto centrální bankovní instituce je přirozenou volbou zejména pro čerstvé ekonomy především z toho důvodu, že studenti se již v průběhu studia setkávají s některými našimi předními odborníky, např. z řad bankovní rady, kteří na univerzitách přednášejí.

McKinsey & Company: Ze zpětné vazby od studentů víme, že je láká možnost pracovat pro zahraniční klienty bez nutnosti stěhovat se z České republiky, oslovuje je různorodost naší práce a lidí, s nimiž se setkají, a v neposlední řadě jim imponuje rychlost kariérního postupu.

Kofola: Kofola patří díky pozitivní a neformální komunikaci mezi společnosti, které v lidech vyvolávají emoce. A právě pod vlivem emocí se lidé často rozhodují. Studenti navíc často hledají neotřelé pracovní nabídky, společnosti, kde panuje přátelská a otevřená atmosféra, kde nadřízení chtějí slyšet jejich názory a podpoří je v uplatnění jejich talentu.

AK Havel, Holásek & Partners: Vítězství v této kategorii nás samozřejmě velmi těší a všem respondentům průzkumu za něj děkujeme. Vnímáme ho jako ocenění naší strategie úzké spolupráce s vysokými školami i samotnými studenty, ale do značné míry také jako efekt dlouhodobého růstu kanceláře.

Česká pojišťovna: Umístnění nás velmi těší a vážíme si ho, protože studenti a absolventi vysokých škol jsou pro nás cenným zdrojem talentů a jedna z cílových skupin, na které se při náboru zaměřujeme. Zároveň je to i pozitivní zpětná vazba pro nás, že aktivity, které směrem ke studentům podnikáme, jsou jimi vnímány kladně.

IKEA: Předpokládáme, že jsou studentům blízké naše hodnoty a firemní kultura. Zároveň studentům jako mezinárodní společnost nabízíme řadu pracovních příležitostí. A to nejen v mnoha různých zemích, ale i v širokém spektru oborů jako jsou logistika, obchod, nákup, design a řada dalších, které společně naplňují vizi IKEA – vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí.

ČEZ: Řadu let se snažíme budovat korektní vztahy se školami a studenty technických oborů. Nabízíme absolventům též řadu příležitostí pro budování jejich kariéry. Určitou roli může hrát i skutečnost, že jsme ryze česká firma, která ve velmi nejistém průmyslovém odvětví, jakým dnes energetika je, nabízí nadále perspektivu, stabilitu a férový a odpovědný přístup.

AK Brož & Sokol & Novák: Společníci advokátní kanceláře působí jako advokáti již zhruba 40 let a tím pravděpodobně vešli ve známost i v neprávnických profesích. Také jsme se vždy důsledně řídili tím, že v prvé řadě hájíme zájmy klientů při dodržování etických pravidel výkonu advokacie, což se odráží v našem současném hodnocení.

 

Pro firmy je velmi důležité zvolit správný HR marketingový mix, jak studenty oslovovat. Největší zájem je stále o studentské stáže ve firmách. Jak jako student/absolvent s vítěznými firmami navázat spolupráci?

Komerční banka: Naše společnost nabízí různé formy spolupráce: stáže, dohody, kratší pracovní úvazky apod. Se studenty se setkáváme na půdě akademické a studentských organizacích – AIESEC, ČeSU, Prague banking club, kde realizujeme workshopy a setkání s manažery. Ti se účastní i veletrhů pracovních příležitostí. 

STRABAG: Možností spolupráce je celá řada - od brigád v období letních prázdnin, přes návštěvy ve školách, exkurze, až po zprostředkování stáží či účast v trainee programu.

McKinsey & Company: Stáže jsou určitě jednou z dobrých možností, jak si studenti mohou vyzkoušet, zda by pro ně byl management consulting vhodnou volbou. Nabízíme je celoročně, takže stačí poslat přihlášku přes náš web www.mckinsey.cz. Pokud někdo nemá volné dva měsíce, což je pro stáž základní předpoklad, jsou tu workshopy, prezentace a večeře.

ČNB: Prvním místem kontaktu studentů s ČNB je výuka na samotných školách, kde jednak banka a její činnosti jsou předmětem studia a zároveň řada našich předních odborníků na školách přednáší. Důležitým místem setkání studentů a ČNB je také výstava Lidé a peníze.

Air Bank: V tuto chvíli nemáme a ani neplánujeme žádné speciální programy pro studenty. Naše dveře jsou ale otevřené každému, kdo přijde s projektem, který bude mít přínos jak pro něj, tak pro nás.

AK Brož & Sokol & Novák: Naše specifická činnost ztěžuje možnost spolupráce se studenty. Praktikanty je možno využívat pouze ve velmi omezené míře a to pro v zásadě jednoduché činnosti.

IKEA: Studenti u nás mohou pracovat na zkrácený úvazek, získat praxi, podílet se na různých projektech či se jim snažíme pomáhat s diplomovými pracemi.

O2: Se studenty se snažíme setkávat při různých příležitostech, jako jsou pracovní veletrhy a studentská setkání nebo dny otevřených dveří.  Letos běží již třetí ročník Internship programu, který nabízí start kariéry studentům 3. – 5. ročníků vysokých škol. 

Česká pojišťovna: Dvakrát do roka vypisujeme výběrové řízení na stážisty, a to do různých oddělení (finance, účtárna, marketing, komunikace, HR, IT, produktový a risk management, obchod, likvidace atd). Ve všech těchto odděleních mohou studenti získat stáž či psát diplomovou nebo bakalářskou práci a po ukončení studií začít pracovat.

AK Havel, Holásek & Partners: Dáváme přednost spíše delší spolupráci, ale v závislosti na aktuálních personálních potřebách nabízíme i brigády nebo stáže. V současné době v kanceláři působí více jak 60 studentů. Chceme také posílit aktivity přímo na fakultách (přednášky, semináře, setkání se studenty atd). Aktuálně obsazované pozice máme na webových stránkách, ale uvítáme CV i v případě, že konkrétní pozici momentálně otevřenou nemáme.

Kofola: Nabízíme studentské stáže, spolupracujeme s vysokými školami a pořádáme konzultace pro studenty, kteří o nás píší odborné práce a připravují se na budoucí profesi.

ČEZ: Skupina ČEZ nabízí prakticky všechny formy spolupráce se studenty. O všech našich aktivitách se mohou studenti dozvědět prostřednictvím webových stránek kdejinde.cz nebo na facebookovém profilu Práce v ČEZ.

ŠKODA AUTO: Umožňujeme studentům aplikovat získané znalosti do podnikové praxe prostřednictvím odborných stáží, během nichž mohou za podpory našich odborníků vypracovat i svou závěrečnou práci. Pro absolventy je připraven ŠKODA Trainee program, jednoroční adaptační a rozvojový program. Důležitá je neustálá komunikace, proto využíváme také profesní sociální sítě, pořádáme přednášky a účastníme se kariérních veletrhů. Již tradičně pořádáme také dny otevřených dveří ŠKODA Days.

 

Mnoho vítězných firem nabízí určitou formu spolupráce se studenty po celý rok. Některé brzké příležitosti by vám ale mohly utéct. Které to jsou?

O2: V září se chystáme odstartovat již čtvrtý ročník Internship programu. První vypsané pozice v rámci tohoto programu najdou uchazeči už v průběhu března nebo dubna na našich karierních stránkách www.chcidoo2.cz. Na jaře se chystáme také na pracovní veletrhy na ČZU, VŠE, ČVUT a na Career Days.

ŠKODA AUTO: Na webových stránkách www.zivotniprilezitost.cz a sociálních sítích je neustále aktualizován seznam volných pracovních míst i projektů pro praktikanty, Trainees i doktorandy. Trainee program startuje 2x ročně, ale doktorandský nebo praktikantský pobyt může student začít prakticky kdykoliv.

ČEZ: Od března se budeme účastnit veletrhů pracovních příležitostí v Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Na jaře budou pokračovat přednášky Dany Drábové, předsedkyně SÚJB. V průběhu prvních čtyř měsíců v roce nabízíme studentům možnost přihlásit se do našich letních programů s názvem Letní univerzita na obou jaderných elektrárnách.

Česká pojišťovna: V nejbližší době budeme vypisovat výběrové řízení na placené stáže do IT, následně i na stáže do ostatních oddělení. Studenti se s námi budou moci potkat na i na jarních veletrzích (např. na Šanci na VŠE Praze či na Univerzitě Pardubice na veletrhu Kontakt).

Komerční banka: Na jaře spustíme opět inovační soutěž „Dejtehlavydohromady“, kde mají studenti první možnost prezentovat svou týmovou práci před vedením banky. Se studenty se budeme potkávat na veletrzích pracovních příležitostí v průběhu měsíců březen až květen. Nejprve nás čeká veletrh na ČVUT, poté veletrh Kariéra+ v Ostravě, Šance na VŠE a Career Days. Následovat budou další veletrhy pracovních příležitostí.

 

Třetina studentů se při své představě očekávaného hrubého nástupního platu do prvního zaměstnání vešla do rozmezí 20 – 25 000 Kč. Vnímají firmy tato očekávání jako realistická?

ČNB: Ano.

AK Brož & Sokol & Novák: Představa studentů o výši hrubého nástupního platu odpovídá v zásadě skutečnosti, a to i v naší společnosti dosahované.

AK Havel, Holásek & Partners: Toto očekávání obecně považujeme za realistické. U nás se nástupní mzda pohybuje typicky nad uvedeným rozpětím, navíc s možností rychlého dalšího růstu na základě pravidelných pololetních hodnocení.

Kofola: Záleží na regionu, na pozici i očekávání zaměstnavatele. Obecně by měli studenti k prvnímu zaměstnání přistupovat s velikou pokorou a k platu se skromností. Vše by měli brát jako zkušenost do života a ne jako možnost rychle zbohatnout.

Air Bank: Na vysokoškolských pozicích je to očekávání poměrně realistické. Každopádně bych za sebe absolventům poradila z počátku spíš skromnostnež přehnané požadavky. Na většinu pozic se obvykle hlásí i lidé, kteří už mají své znalosti ověřené několikaletou praxí. Takže konkurence je vysoká. Navíc pokud časem zaměstnavateli ukážou, že své znalosti ze školy umí použít i v praxi, že mají nasazení a chuť, tak je určitě férová odměna nemine. 

 

Přes 72% studentů neplánuje u svého prvního zaměstnavatele zůstat déle než 5 let (v roce 2013 to bylo 61%). Jak tento trend zaměstnavatelé hodnotí? Pociťují ve své společnosti větší fluktuaci mladých lidí?

Air Bank: Pět let na trhu ještě nejsme, takže to zatím nemůžeme potvrdit ani vyvrátit J

Česká pojišťovna: Dlouhodobě i u nás v České pojišťovně pozorujeme největší fluktuaci právě u skupiny zaměstnanců, kteří jsou u nás zaměstnaní do 5ti let. Meziročně však poměr této skupiny oproti zaměstnancům, kteří jsou u nás zaměstnaní déle, zůstává zatím velmi podobný.

AK Brož & Sokol & Novák: Zde je zapotřebí rozlišovat charakter společnosti, pravděpodobně jiné je to u technických a ekonomických oborů a jiné ve speciálním oboru, jako je výkon advokacie. Přechod mezi jednotlivými advokátními kancelářemi není zaměstnavatelem příliš vítán, zejména pak pokud by k němu mělo dojít již krátce před tím, než koncipient může vykonávat advokátní zkoušky. Z mnohaleté praxe mohu uvést, že se tak stává zhruba z jedné třetiny koncipientů.

McKinsey & Company: Tady je velkou výhodou naše rychlost kariérního růstu. Naši konzultanti zpravidla na jedné pozici zůstávají cca tři roky a pak postupují dál, což s sebou přináší nové výzvy. Pokud se rozhodnou odejít, rozhodně to není proto, že by jim práce přišla stereotypní. Spíše si uvědomí, že preferují jiný typ práce.

Google: V praxi pozorujeme, že mladí hledají nové výzvy každé dva až tři roky. Proto se našim zaměstnancům snažíme nabízet příležitosti k růstu a rozvoji v různých týmech a zemích. Mohou se například zapojit do programu rotace a vyzkoušet si na určité období pracovat v jiné zemi

ČEZ: Energetika je přes veškeré probíhající změny stále velmi konzervativním oborem. S tím je také spojena minimální fluktuace našich zaměstnanců a ani absolventi nejsou výjimkou.

 

¾ studentů v průzkumu odpověděly, že jsou ochotny dojíždět denně do zaměstnání 45 minut a více v jednom směru. Jak hodnotí vítězné firmy mobilitu mladých lidí v praxi?

O2: Z mých zkušeností je řada mladých lidí ochotna za prací dojíždět i z jiných měst. Souvisí to patrně s tím, že mladí lidé bývají obecně flexibilnější a pokud jim to rozvrh ve škole umožní, využijí pracovní příležitosti, i pokud je pro ně vzdálena desítky kilometrů.

AK Havel, Holásek & Partners: Z této odpovědi máme radost. Je pozitivní, že se ochota dojíždět zvyšuje – nižší míra mobility patří dlouhodobě k jednomu z limitujících faktorů českého trhu práce. V naší praxi se každopádně nesetkáváme s tím, že by dojíždění do zaměstnání bylo větším problémem.

IKEA: Mobilita mladé generace je v porovnání se staršími generacemi určitě vyšší. To je možná způsobeno i technologickým rozvojem, jelikož mladí umějí velmi efektivně využívat čas, a to i během cestování.

STRABAG: Mladí lidé obvykle nemají problém s dojížděním či mobilitou. V  našem oboru je to nutnost, neboť stavby probíhají na různých místech. Ochota k mobilitě je tak jeden z předpokladů práce ve stavebnictví.

Komerční banka: Dle našich dosavadních zkušeností to odpovídá – ochota „se láme“ někde kolem 60 minut dojíždění. Je to otázka životního stylu a nastavení work-life balance. Mladí lidé zjišťují, že za prací se v dnešní době musí dojíždět, ale na druhou stranu očekávají určité kompenzace. Těmi může být například na některých pozicích částečná práce z domova nebo možnost pružné pracovní doby.

ŠKODA AUTO: Vzhledem k tomu, že hlavní sídlo společnosti je umístěno v Mladé Boleslavi, téma dojíždění do zaměstnání nám není cizí. Našim zaměstnancům nabízíme řadu benefitů, které jim dojíždění usnadní (výhodný operativní leasing vozu nebo svozové autobusy). U nových zaměstnanců často vnímáme také ochotu se za prací přestěhovat i s celou rodinou. 

 

Na otázky odpovídali:

AK Brož & Sokol & Novák, Jan Brož, advokát - partner

Skupina ČEZ, Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor

IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, Ágnes Felvinczi, Country HR Manager

O2, Ctirad Lolek, ředitel pro lidské zdroje

Česká pojišťovna, Jeannette Staňová, manažerka náboru

AK Havel, Holásek & Partners, Ing. Martin Hruška, HR ředitel

STRABAG a.s., Mgr. Edita Novotná, tisková mluvčí

Kofola, Tereza Rašťáková, HR Manager

McKinsey & Company, Helena Tkadlečková, Senior Recruiter 

Česká národní banka, Dita Vejnárková, členka odboru komunikace

ŠKODA AUTO, Ing. Bohdan Wojnar, člen představenstva za oblast HR management

Air Bank, Alžběta Doležalová, specialistka péče o zaměstnance

Komerční banka, Andrea Šarochová, zástupkyně výkonného ředitele lidských zdrojů

Google, Petr Šmíd, Marketingový ředitel pro Českou republiku a Slovensko.