Závody Formula Student Czech Republic 2015 – kdo je nenavštívil, zaváhal! | EkonTech.cz


Závody Formula Student Czech Republic 2015 – kdo je nenavštívil, zaváhal!

Freetime / Formula Student
7. 10. 2015 - 18:32

35 týmů z celého světa, zábava, adrenalin, týmová práce, atypická trať, skvělý doprovodný program ŠKODA AUTO, zklamání i radost – i tak by se dal ve zkratce popsat letošní závod FS Czech Republic 2015, který se jel první zářiový víkend na polygonu v Mostě.

O co vlastně jde v soutěži Formula Student

Formula Student (FS) je mezinárodní soutěž pro týmy studentů technicky zaměřených vysokých škol. Týmy mají za úkol navrhnout, postavit a na závod přivézt provozu schopnou formuli, přičemž musí dodržet základní pravidla soutěže. Soutěž je často označována přívlastkem inženýrská. To znamená, že týmy nejsou hodnoceny pouze výsledkem na trati, ale také v tzv. statických disciplínách, v rámci kterých profesionálové především z automobilového průmyslu hodnotí technickou vyspělost vozu, postup při vývoji, cenu i fungování týmu (komunikace, marketing, PR).

FS Czech Republic 2015

V České republice se jel závod FS již potřetí v historii. Poprvé ale na Polygonu Most, kam se přesunul po předchozích dvou ročnících z letiště v Hradci Králové. „Přesun soutěže na Polygon Most zajistil velmi kvalitní povrch. Disciplíny Autocross a Endurance měly vynikající odezvu od jezdců, vzhledem k tomu, že poprvé měli možnost jet na trati s členitým profilem, nejen na rovné ploše,“ komentuje nově zvolenou lokalitu organizátor závodů FS Czech Republic Ing. Michal Vašíček, Ph.D., který byl dříve sám členem soutěžního týmu CTU CarTech z ČVUT v Praze. Tomáš Pítr, současný člen téhož týmu, který má na starosti konstrukci nápravy, dává Vašíčkovi za pravdu: „Trať v Mostě je opravdu hodně atypická. Nikde jinde se nejezdí do kopce a z kopce.“ Novinkou byl i doprovodný program generálního partnera závodu, společnosti ŠKODA AUTO, která zorganizovala přes 10 odborných přednášek, nabídla testovací jízdy, kariérní poradenství a vzdělávací kvíz pro soutěžící. Po celý víkend nechybělo ani zastoupení ŠKODA Motorsport - k vidění byl závodní speciál R5, a to i s možností průvodního komentáře od samotného Pavla Dreslera, českého mistra v rally 2015.  Mimo to ŠKODA AUTO k realizaci závodu přispěla i nemalou finanční částkou, poskytla šek pro vítěze závodu v hodnotě 1000 EUR a pravidelně podporuje darováním finančního obnosu a sdílením know how i tři české týmy: CTU CarTech, eForce a TU Brno Racing. „V týmech Formula Student je tolik talentovaných mladých lidí se zápalem pro to, co je baví, že by byla škoda je v tom nepodpořit. Za pár let z nich nejspíš budou špičkoví automobiloví odborníci, a kdo ví, třeba budou vyvíjet vozy pro ŠKODA AUTO,“ vysvětluje důvod podpory soutěže Jan Frydrych, Vedoucí Náboru a HR Marketingu ŠKODA AUTO.

Zdravá rivalita i vzájemná podpora

V motorsportu je běžné, že když procházíte paddockem, konkurenční týmy před vámi všechno schovávají. Ve FS je to jinak: „Půjčujeme si nářadí a někdy si i darujeme některé díly, když je potřeba. Radíme si a snažíme se navzájem posouvat dál,“ vysvětluje Milan Špičák, teamleader TU Brno Racing, jak jinak než z VUT v Brně.  Mnohé možná překvapí, jaký je vztah nejvíce konkurenčních týmů v ČR, tedy právě CTU CarTech a TU Brno Racing: „Máme se s Brnem rádi. Trochu se samozřejmě popichujeme, ale máme každý úplně jiný koncept a toho se také držíme,“ říká Tomáš a k atmosféře závodů dodává: „Vymýšlíme blbosti, jako jsou neony na autě, máme nová týmová batikovaná trička a tyhle závody jsme si přijeli prostě užít.“ Takový přístup se zřejmě vyplácí, protože i přes zaškolování nových členů se tým umístil na celkovém druhém místě v kategorii formulí se spalovacím motorem. I tým eForce skončil druhý, a to mezi formulemi s elektrickým pohonem. Tým TU Brno Racing nedokončil disciplínu Endurance a skončil na 14. místě, ale hned na dalších závodech v Itálii si Brňáci zlepšili náladu krásnou 2. příčkou v celkovém žebříčku.

Fotogalerie z akce ZDE.

Zajímavosti

·         Studentská formule je asi 3x menší než F1.

·         Váží 160 – 300 kg, přičemž váha prý nezáleží na rozpočtu týmu, ale na jeho šikovnosti.

·         Z nuly na sto dokáže zrychlit za méně než 4 sekundy.

·         Maximální rychlost je cca 140 km/h.

·         Rozpočet nového vozu je asi 3 miliony –> nebýt sponzorů, nebyla by ani soutěž.

·         V týmu bývá kolem 30 členů. „TOP“ týmy mají i 60 členů.

 

Navnadili jsme vás a chcete se přijít podívat? Příští rok se závody v ČR pojedou 2. - 6. srpna.