Jaké jsou výhody online výuky na univerzitách oproti klasickým přednáškám? | EkonTech.cz


Jaké jsou výhody online výuky na univerzitách oproti klasickým přednáškám?

Z vejšky / online výuka
4. 11. 2020 - 8:15

Ve světě vládne pandemie covid-19. Infekce se šíří především tam, kde se setkává větší množství lidí. Jak ukazuje aktuální vývoj situace ve Spojených státech i jinde, mezi problematická ohniska šíření nákazy patří i vysoké školy.

V Jižní Koreji s tím počítali již v březnu a řada jejich univerzit zavedla online výuku. Postupně je následovali v dalších zemích. Výhody tohoto přístupu jsou na první pohled patrné. Výuka pokračuje dál a studenti i přednášející se přitom setkávají jen v online prostředí.

Náhlý a často i improvizovaný přechod na online výuku ale není úplně bez potíží. V některých případech jsou studenti s takovou výukou nespokojeni. Specialistka na využití technologií ve výuce, Kyungmee Lee z britské Lancaster University, tvrdí, že i když online výuky nemůže nahradit bohatý sociální život na půdě univerzity, při správném používání může být pro studenta přínosnější než výuka ve velkých posluchárnách. Podle Leeové má online výuka na univerzitách následující výhody:

1. Dostupnost

Online výuka netrpí celou řadou omezení, která provázejí „výuku na živo“. Své o tom vědí studenti a přednášející, kteří trpí zdravotními obtížemi. Prospěch z online výuky, mají i lidé s komplikovanou dopravu. Podobně je online výuka dobře přístupná i pro zahraniční studenty.

2. Výuka šitá na míru

Když studenti přicházejí na univerzitu, tak mají rozdílné zázemí i zkušenosti. Během živých přednášek je ale obtížné se přizpůsobovat potřebám jednotlivých studentů. Při online výuce je snazší s tímto počítat a připravit přednášku tak, aby ji plně využili studenti s různým přístupem k výuce. Flexibilní výuka, která se dokáže přizpůsobit studentům, může značně zvýšit spokojenost studentů.

3. Srozumitelnost

Jednoznačný a srozumitelný obsah představuje zásadní výhodu dobře připravené online výuky. Při online výuce by měla být každá myšlenka či úkol sdělena stručně a jasně, pokud možno opakovaně. Studenti si také mohou přednášku přehrávat ze záznamu. Lidé předpokládají, že výuka z očí do očí je efektivnější. Ve skutečnosti ale řada myšlenek unikne pozornosti anebo pochopení. Času nebývá nezbyt a závěry přednášek bývají mnohem překotnější než jejich začátky.

4. Flexibilita

Online výuka nabízí univerzitám jedinečnou příležitost změnit tradiční uspořádání studia. Pravidelné přednášky podle rozvrhu mohou být nahrazeny projekty ve skupinách nebo třeba intenzivními výukovými kurzy. Rozsahy jednotlivých přednášek se mohou měnit podle potřeby. Studenti tak zažijí více různých stylů ve výuce, což pro ně může být stimulující. Vyučující se zase nemusejí ohlížet na omezení daná vybavením a rozvrhem.

5. Nezávislost

Při přechodu na online výuku jsou to sami studenti, kdo výuku řídí a směruje. Pro řadu z nich to určitě není jednoduché ani bez komplikací. V každém případě to ale může být cenná životní zkušenost, která dokáže studenta připravit na reálný život více než sebelepší učebnice.