Bude mít USA také vlastní GDPR? | EkonTech.cz


Bude mít USA také vlastní GDPR?

Ekonom / GDPR
27. 2. 2020 - 17:21

Představitelé Spojených států jednají o zavedení vlastní podoby GDPR. Prosadit tento koncept ale nebude vůbec jednoduché. V Evropě už velmi dobře funguje GDPR neboli Obecné nařízení na ochranu soukromých údajů, které se zavedlo kvůli obrovskému nárůstů přeprodávání právě uživatelských dat mezi různými společnostmi. Vzhledem k tomu, že navíc roste počet hacknutí velkých platforem, které zahrnují i stamiliony účtů, bylo třeba jednat a zpřísnit pravidla pro nakládání s těmito informacemi.

gdpr

GDPR s sebou přináší mnohem větší tlak na zabezpečení a šifrování uživatelských informací, stejně tak i větší pokuty, pokud daná firma tuto povinnost zanedbá. Rovněž se mnohem více kontroluje souhlas se zasíláním marketingových sdělení a je kladen důraz na zamezení přeprodávání například emailových databází a dalších údajů.

Pokutám za porušení GDPR se nevyhnuly ani velké společnosti jako Google nebo Facebook a jak to vypadá, přísnější ochrana uživatelů brzy dorazí i do USA. Senátorka Kirsten Gillibrandová totiž předložila nový zákon „Data Protection Act“, který tento problém řeší a velmi se podobá právě evropskému GDPR.

Samotné předložení ještě pochopitelně nic neznamená, protože zákon musí být schválen Kongresem a v patřičné podobě a s případnými úpravami posléze uveden v platnost.

Zákon počítá s tím, že by v USA vznikl Federální úřad pro ochranu dat, který by měl přesah přes všechny státy a mohl by tak vymáhat případné pokuty i od těch největších společností.

I když se objevila podpora tohoto zákona například z řad různých organizací chránících spotřebitele, samotný zákon vyžaduje i přeskupení pravomocí například od Federální obchodní komise, které některé části těchto problémů řeší. Je ale jasné, že spousta amerických společností bude lobovat proti tomuto zákonu, takže uvidíme, jak to nakonec dopadne a zda se USA v tomto směru posunou dopředu se snahou více chránit samotné uživatele a jejich data. V poslední době se na tuto problematiku zaměřil například Apple, který se snaží o maximální ochranu zákaznických dat všude, kde je to možné.