Obyvatelé Kyjova podpoří ekonomiku ve svém městě prostřednictvím nákupu nové digitální měny, kterou musí utratit u místních prodejců. V pilotní fázi se projektu může účastnit až dva tisíce místních.
Jedenáctitisícový Kyjov se do projektu zapojí jako první město v Česku, zájem o zapojení do nově budovaného ekonomického systému je přitom ze strany obyvatel i firem velký. Soukromá společnost rozdá obyvatelům města virtuální mince měny Corrent v hodnotě 800 tisíc Kč, které mohou utratit v průběhu následujících třiceti dnů pouze u místních obchodníků. Při každém utraceném correntu přitom zákazník vynaloží jednu korunu z vlastních zdrojů, reálně tak Jihomoravané při nákupu ušetří polovinu ceny zboží či služeb.
Zažehnutí motoru
Hlavní myšlenka projektu spočívá v podpoře spotřeby domácností i dodání impulsu oborům těžce zasažených krizí způsobenou pandemií nemoci COVID-19. Pomoci by mělo zejména menším firmám. Ministerstvo průmyslu a obchodu soukromé firmě k realizaci projektu poskytlo dotaci více než čtyři miliony korun z prostředků programu Czech Rise Up, peníze občanům tak firma může věnovat z vlastních zdrojů.
„Projekt vznikl jako reakce na všeobecnou karanténu. Seděl jsem doma zavřený s podezřením na COVID-19 a hlavou se mi honily černé myšlenky,“ vysvětluje Pepe Rafaj, podnikatel a autor inovativního nápadu. Právě v Kyjově se systém zkouší jako první zejména díky vstřícnému přístupu vedení města, které je myšlence celého systému nakloněno. Radnice s uskutečněním prvních plateb na území města počítala již na počátku ledna, kvůli zhoršení epidemické situace se však musela akce odložit na neurčito.
Důvěra v data
Pro majitele společnosti se přitom nejedná o první nalezení díry na trhu. Už v roce 2000 stál za projektem první elektronické peněženky v Evropě. „Věděl jsem, že se musím obklopit silným realizačním týmem a počkat, jestli společnost uzná, že je systém hodný toho, aby vznikl v první řadě v pilotní verzi,“ vysvětluje podnikatel další úskalí systému. „Pokud je myšlenka silná, nosná a společensky potřebná, určitě se zrealizuje. Krok za krokem,“ věří vizionář původem ze Zlína, který se zároveň živí jako občasný filmový producent.
Podobné projekty se již vyskytly také ve světě, ovšem v žádném z měst necílila podpora přímo na provozovatele měsíce zavřených služeb. I proto se o něj zajímají také zahraniční média. O inovativní akci tak mohli zjistit informace například obyvatelé Spojených států nebo Francie. Podle ekonomické teorie „helicopter money“ by vložení objemu státních peněz do ekonomiky mělo důsledky krize výrazně zmírnit, pokud se projekt osvědčí, v budoucnu firma plánuje podobný systém s pomocí státní podpory aplikovat na území celého Česka.