České sklo opět na vzestupu? | EkonTech.cz


České sklo opět na vzestupu?

Ekonom
27. 3. 2013 - 17:58

Letos v únoru, stejně jako každý rok, se zástupci českých firem sjeli do německého Frankfurtu na veletrh Ambiente, aby předvedli to nejlepší z dílen českých sklářů. Měli takový úspěch, že se o Česku opět hovoří jako o sklářské mocnosti.

Ve Frankfurtu nad Mohanem se každoročně v únoru koná veletrh spotřebního zboží Ambiente, na němž se představují i firmy z České republiky. Veletrh je rozdělen do tří sekcí:  Dining, Giving a Living, spektrum pro prezentaci spotřebního zboží je proto velmi široké. Velký úspěch zaznamenaly české firmy a to především díky mladým nadaným designerům, inovativním technologiím a již staletou tradicí českého skla. České firmy na veletrhu prezentovaly výrobky ze skla, křišťálu, porcelánu nebo skleněnou bižuterii. Právě česká bižuterie se dočkala světového uznání, když se náhrdelník z dílny Martina Odvárky (Odvárka Bijoux) dostal do prestižního výběru pařížské přehlídky bižuterie Eclat de Mode Bijorhca. "Potěší vás to, společnost Jablonex jezdila na Bijorhcu padesát let, a nikdy její výrobek nebyl do trendové kolekce vybraný," říká Odvárka. Čeští designéři skla uspěli i na jiných výstavách, například v Paříži na Maison & Objet a na další veletrhy se chystají.

Světová hospodářská krize donutila některé sklárny v ČR k ukončení výroby, některým výrobcům skla ale krize paradoxně pomohla. Opustili ztrátové oblasti a začali se specializovat či hledat příležitosti ve vzdálenějších zemích. Ze statistického hlediska na tom byl export skleněných výrobků z ČR nejlépe v roce 2007, kdy byly vyvezeny výrobky ze skla za 42,2 miliard korun. V následujících letech vlivem světové krize klesla poptávka a hodnota exportu skla na 30 miliard Kč. Nyní je ale opět vidět stoupající tendence, neboť za rok 2012 dosáhl vývoz skla 34,7 miliard korun. Nejlépe se potom daří skleněným vláknům, imitacím perel a drahých kamenů, bezpečnostnímu sklu a stolnímu sklu. Že je výroba skla typická pro Českou republiku dokazuje i česká diplomatická služba, která dává jako dárek k významným událostem a výročím nebo při státních návštěvách výrobek z českého broušeného skla.

Severočeský Jablonex, světově známý výrobou skleněné bižuterie, jako mnoho jiných nebyl schopen konkurovat levnějším asijským výrobkům a přestal vyrábět. Zanechal za sebou velké výrobní haly a tisíce propuštěných lidí, dnes je z něj realitní kancelář. Český výrobce skla a křišťálů, karlovarská firma Moser, vsadil na export svých výrobků na vzdálenější trhy Brazílie, Číny, Japonska či Spojených Arabských Emirátů a vypadá to, že se mu zatím daří. Češi nejčastěji sklo, keramiku či nádobí nakupují v hypermarketech, protože je levné anebo je nahrazují plastovými výrobky z čistě praktického hlediska. Skláři tudíž musí hledat uplatnění svých výrobků na jiných trzích. Další z úspěšných českých sklářských firem, Preciosa a.s., vsadila na specializaci a stala se vyhledávaným výrobcem křišťálových lustrů a broušené skleněné bižuterie. Na asijském trhu navázala spolupráci se značkou LUX (mýdla a sprchové gely), podílela se na marketingové kampani této značky a rozšířila povědomí o svém působení na trzích jihovýchodní Asie.

Veřejnost se shoduje na tom, že budoucnost a úspěch českého sklářství bude záviset na talentu mladých designerů a jejich schopnosti prosadit české sklo ve světě.  Startovní pozici mají ale velmi slibnou.

Zdroj: Český statistický úřad