D1-express, železniční propadák roku. | EkonTech.cz


D1-express, železniční propadák roku.

Ekonom
28. 9. 2013 - 18:43

S velkou nadějí zaváděný projekt naprosto zklamal. Minulé vedení Českých drah v čele s Petrem Žaludou chtělo udělat s expresem mezi Prahou a Brnem díru do světa, ale čísla jsou neúprosná. Nepovedlo se prakticky nic. D1-expressy tak v prosinci vyjedou naposledy.

Měla se zrodit Superstar

D1-express, neboli bezzastávkový vlak mezi Prahou a Brnem, se stal vedle Pendolin jediným komerčním produktem Českých drah a právě relativní neúspěch vlajkové lodi mezi Prahou a Ostravou měla zastínit nová železniční hvězda, uhánějící tentokrát směrem na jih Moravy. Management investoval do propagaci nových vlaků nemalé prostředky a snažil se rychlostí, pohodlností a moderními vagóny přitáhnout ty cestující, kteří doposud na cestu mezi našimi největšími městy volili převážně automobil. To se však nepovedlo.

Zkracování souprav, zlevňování

Už nástup nové železniční hvězdy byl velmi rozpačitý, poloprázdné soupravy nevěstily zářivou budoucnost. Vlažný zájem cestujících zapříčinilo nejprve škrtání spojů, následovalo pak snížení počtu vagonů v soupravě. Lepší obsazenost přišla až se slevami a snížením ceny jízdného. Jenže takový vlak mezi Prahou a Brnem, který nikde nezastaví, musí naplnit právě cestující jen z obou měst, jeho provoz je totiž poměrně dost drahý a provozní náklady bez přispění státu nešly dlouho financovat.

Oficiálním důvodem jsou výluky

S koncem platnosti letošního grafikonu ukončí i provoz všechny vlaky D1-expressu. Oficiálním důvodem jsou časté výluky na trase, které spoj zpomalují a tím ztrácí na výjimečnosti. Skutečnost však bude asi někde jinde. Dráhy to sice nepotvrdily, ale podle odborných analýz si na sebe takto obsazené vlaky nemohou vydělat. Na trase Praha-Brno není tak velká poptávka, aby bylo možné uživit provoz velmi nákladných souprav, které najedou pouze velmi omezené množství kilometrů a převážnou část dne stojí v cílových stanicích. Je teoreticky možné i takový vlak uživit, ale Dráhy poměrně drasticky snížily jízdné a to na takovou částku, že by i přes 100% obsazenost nepokryly vybraným jízdným náklady na provoz.

I bez expresu do Brna pohodlně a kvalitně

Zrušení expresů neznamená žádné podstatné snížení kvality vlakového spojení Prahy a moravské metropole. Každou hodinu spojuje města vlak vyšší kvality Eurocity, který má podle jízdního řádu jen o pět minut delší trasu. Oproti D1-expressu zastaví pouze v Pardubicích a České Třebové. Z toho plyne, že vlak D1-expressu nabízel stejnou kvalitu jako dosud jezdící spoje EC a tak docházelo ke kanibalizaci tržeb.

Jaký byl vlastně cíl?

Otázka zní jasně, co vlastně České dráhy zavedením D1-expressů sledovaly? Zdá se, že jediným možným účelem byl marketingový tah. Ukázat veřejnosti, že mezi Prahou a Brnem se mohou svést kvalitními moderními soupravami.