easEKON: Theranos a WeWork – animal spirits v kreativním prostředí | EkonTech.cz


easEKON: Theranos a WeWork – animal spirits v kreativním prostředí

Ekonom / animal spirit / easyEKON
17. 3. 2021 - 9:02

Kreativita, flexibilita, myšlení out of the box, loajalita, vize. Natolik ceněné vlastnosti v dnešní podnikatelské sféře, kdy se hledí na mezilidské vztahy a komunikaci mnohem víc než na některé „hard skills“. V širším slova smyslu ovlivňují i celé podniky a ekonomiky. Animal spirits, naše spontánní chování, pak vysvětlují mnohé situace, které působí na inovace a hospodářský růst. Tyto animal spirits, popsané ve stejnojmenné knize Shillera a Akerlofa, ovšem pomohly ke slávě a pádu mnoha firmám. Příkladem posledních let jsou Theranos a WeWork.

Theranos, firma představující naději pro rychlé a účinné krevní testování doslova z kapky krve, vedená mladou, okouzlující podnikatelkou. Od roku 2003 tato firma získala od drobných i velkých investorů obrovské sumy peněz na pokračující výzkum a vývoj svého vlastního zařízení. Průlomová technologie měla navždy změnit způsob krevního testování. O mnoho let později přišel pád. Firma Theranos slíbenou technologii nikdy nevyvinula. Hodnota firmy, 10 miliard dolarů, se prakticky vypařila. V dokumentu The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley, kde je možné dozvědět se spousty detailů, je ze zpovědí možné vyčíst, že právě animal spirits hrály důležitou roli.

Technologie jsou stále pokročilejší a pro většinu z nás natolik komplikované, že jim nemůžeme sami porozumět. To je dělba práce, základ ekonomiky. Ani ti největší investoři si neověřovali základní informace a nevyhledávali názory nestranných vědců, kteří by na základě podkladů formulovali svůj názor. Existoval silný příběh, osobnost oné podnikatelky a důvěra k ní. Jak behaviorální ekonom Dan Ariely v dokumentu zmiňuje, kreativita je spojena s vyšší mírou nepoctivosti. O to více se pak nepoctivost projevuje, pokud záměrem osoby je dosažení vyššího dobra.

WeWork, firma pronajímající pracovní prostory snů, kde si každý může připadat jako zaměstnanec Google, Apple, a dalších moderních firem. Mnoho lidí si takto představuje svůj ideální pracovní prostor a WeWork chtěla toto umožnit globálně a všem firmám či podnikatelům. Firma vedena mladým, sympatickým, dlouhovlasým podnikatelem chtěla změnit představu o „kancelářské práci“. Plán přilákal mnoho investorů.

Firma se chystala na IPO, první nabídku akcií veřejnosti, a došlo k povinnému zveřejnění účetních informací a prospektů. Ty ovšem vůbec nenaplnily představy investorů a odhady na budoucí ziskovost se rozplynuly. Prokázala se vratkost systému pronájmů prostorů, na které si firma sama půjčovala obrovské peníze, a síla finanční páky. Přestože se mělo jednat o světově nejhodnotnější startupové IPO ve výši zhruba 47 miliard dolarů, účetní výkazy způsobily propad hodnoty firmy asi na 10 miliard dolarů.

V dokumentu The Spectacular Rise and Fall of WeWork od Bloombergu je možné vidět, že v přímém srovnání s konkurenční firmou IWG neměl WeWork ekonomickou a finanční výhodu vůbec v ničem. Byl to ale silný příběh mladého podnikatele a jeho vize. Ta ho také vedla k nepoctivosti a jeho zlá vůle k dalším podvodům.

Animal spirits hýbou ekonomikou mnohem více, než si možná připouštíme. Influenceři, startupy, business angels, všichni ve zdánlivě odlišných pozicích, ovšem všichni spoléhající na příběh a důvěru. Mimo jiné tyto příběhy upozorňují na dlouho diskutované téma subjektivní hodnoty a ocenění. Vidina zisku se ale zdá být tak jistá.

Photo: Dane Deaner