Internetový byznys nemusíte vymýšlet, někdy ho stačí „ukrást“ ze zahraničí | EkonTech.cz


Internetový byznys nemusíte vymýšlet, někdy ho stačí „ukrást“ ze zahraničí

Ekonom / byznys / IT
25. 11. 2012 - 9:49

Můžete být úspěšní podnikatelé i v případě, že nepřijdete s ničím novým. Stačí zaplnit mezeru na trhu fungujícím nápadem ze zahraniční.

I v České republice jsme se inspirovali úspěšnými zahraničními projekty, teď se v nich mnohdy točí stovky milionů korun.

Někdy se k nám tak dostanou služby, které jsme cizině jen tiše záviděli. Jindy ale „český“ byznys kopíruje až nevhodně okatě, nebo se slibný koncept tak rozšíří, že po krátkém boomu firmičky krachují.

Zlatý důl jsou internetové aukce

Skoro celému internetovému světu vládne aukční server eBay. V Čechách byl ale mnoha lidem nedostupný, protože nemá místní pobočku/stránku a dlouho ani neexistovala lokalizovaná verze.

Mezeru na trhu vyplnilo Aukro a Češi se nadšeně vrhli na internetové dražení. Dnes se v něm točí stovky milionů korun. Aukro nabízí podobné služby jako eBay: má vlastní platební systém a úspěšně „kopíruje“ i další nápady, třeba ochranu zákazníka v případě, že by ho prodávající podvedl.

Až bude chtít eBay na český trh vstoupit pořádně, bude mít problémy. Do té doby se můžeme radovat ze stále kvalitnějších služeb jeho menšího brášky.

Spořiví Češi milují slevy

Podobný osud, ale se smutnějším koncem, potkal americký Groupon. Zatímco za oceánem si internetoví surfaři užívali slevových kuponů roky, u nás se vlna slevových serverů objevila teprve nedávno.

Lidé přímo šíleli; slevy do restaurací, na oblečení, zkrášlovací lasery a vše ostatní kupovali v takovém množství, že slevové portály rostly jako houby po dešti.

Moc dlouho se tu neohřály. Krátce poté, co se tento výnosný byznys vyšplhal na vrchol, byl už český internet tak přecpaný, že jsme málem měli k dispozici víc serverů, které shromažďovaly slevy z konkurenčních stránek, než vlastních výhodných slev.

Někdy morální, někdy nemorální, určitě ale normální

Dobré myšlenky by se měly šířit po celém světě. Někdy jsou české kopie „maloměšťácké“ a originálu nesahají po paty, ve většině případů ale zvládnou to nejdůležitější: seznámí nás se službou a otevřou tak původní firmě cestu ke vstupu.

Zmiňované Aukro a slevové servery jsou jen jehlou v kupce sena. Je na nich ale dobře vidět, že některé nápady fungují a prospívají firmám i spotřebiteli. Vy pak musíte rozlišit, co je inspirace, co je krádež, co je ještě naprosto v pořádku a co už ne.