Jak se mění chování zákazníků během pandemie? | EkonTech.cz


Jak se mění chování zákazníků během pandemie?

Ekonom / pandemie / zákazník
17. 12. 2020 - 7:00

Pandemie zasáhla životy lidí a proměnila jejich chování. Týká se to i nakupování, které se výrazně posunulo do internetové sféry. Postupně vzniká nový ekonomický ekosystém s rozsáhlými online nákupy i poskytováním služeb. Přitom můžeme očekávat, že přinejmenším některé změny přežijí konec pandemie.

V naší historii se odehrálo mnoho pandemií s rozmanitými patogeny. V posledním století se ale podstatně zlepšila lékařská péče i vědecký výzkum, takže dnes již prakticky nikdo pořádnou pandemii nepamatuje. Koronavirus SARS-CoV-2 nám bohužel připomněl, že jsme navzdory pokroku nebyli připraveni na úplně všechny hrozby. Díky své „stealth“ povaze obešel naše standardní postupy a teď tu máme pandemii, se kterou téměř nikdo nepočítal.

Je to nová situace, která dramaticky mění celou společnost, a také chování lidí. Pandemie koronaviru výrazně ovlivňuje četnost a průběh nákupů, to jak často a proč opouštějí lidé své domovy, i četnost a dopady online aktivit, včetně zaměstnání, zdravotní péče nebo výuky. Mnoho věcí se změnilo, a tyto změny dramaticky zasahují ekonomiku, dodavatelské řetězce i životní prostředí.

José Holguín-Veras z americké techniky Rensselaer Polytechnic Institute, stát New York, a jeho kolegové se zaměřili na výzkum změn chování zákazníků. Jejich cílem bylo kvantifikovat a také pochopit tyto změny, včetně toho, zda „přežijí“ konec pandemie a stanou se trvalými.

V rámci výzkumu uskutečnili průzkum mínění respondentů z více než 20 zemí světa, a pak také ze Spojených států. Podle Holguín-Verase jde o první mezinárodní studii změn chování zákazníků kvůli katastrofě. Zároveň dodává, že navzdory značnému dopadu na ekonomiku a fungování celých států, který tyto změny přinášejí, stále příliš nechápeme mechanismy, které za tím stojí.

Jak to dopadlo? Spoluautorka studie Cara Wang uvádí, že nouzová opatření proti pandemii vedla k ohromnému rozvoji online aktivit, který předčil i ty nejvíce optimistické předpovědi z počátku pandemie. Lidé z domova pracují, učí se, a také relaxují a užívají volný čas. Před našimi zraky vzniká nový ekonomický ekosystém, založení na přepravě zásilek a poskytování služeb.

Zatím není jasné, jak se tyto změny projeví do budoucna. Většina respondentů výzkumu doufá, že jejich zaměstnavatelé, pokud to je technicky možné, budou i nadále umožňovat práci z domova. Došlo i ke značnému nárůstu online nákupů. Výrazné je to zejména v oblasti smíšeného zboží. Podle reakcí zákazníků to vypadá, že by i tato změna mohla mít dlouhodobé trvání. Holguín-Veras uvádí, že se samozřejmě vrátí některé prvky chování zákazníků před pandemií, v neposledně řadě kvůli nostalgii. Chování zákazníků po pandemii tedy zřejmě bude zahrnovat jak nové prvky, především v oblasti online nákupů, tak i chování z dřívější doby.

Zdroj: Rensselaer Polytechnic Institute (RPI)