Konečný rozsudek - rychlodráha nebude | EkonTech.cz


Konečný rozsudek - rychlodráha nebude

Ekonom / doprava
13. 6. 2013 - 8:33

Problém napojení veřejné dopravy na pražské letiště začíná být opravdovým evergreenem nikoliv posledních let, ale posledních desetiletí. A vypadá to, že bude napsána další kapitola této nekonečné knihy. Do hry opět vstupuje pražský Semmering.

Rychlodráha nebude

Nedávno jsem na stránkách našeho časopisu uveřejnil článek o možnosti financování rychlodráhy na letiště ze strany Evropské unie. To vypadalo velmi nadějně a Praha se začala těšit na moderní a reprezentativní spojení centra města a letiště. Jenže ministerstvo dopravy se leklo „velikášských“ plánů a rychlodráhu svrhlo ze stolu.

Hledá se nová trasa

Ministerstvo dopravy tak začalo hledat variantní trasu z letiště a, pokud možno, s použitím už existující dopravní infrastruktury. A tu se na scéně opět objevuje trať z Hostivic přes Jinonice a Smíchov na Hlavní nádraží. Slavný pražský Semmering. Takto trasované spojení vypadá na první pohled vcelku logicky, ale na ten druhý najdeme několik zádrhelů.

Drahá rekonstrukce

Semmering se v současné době pro kapacitní spojení příliš nehodí. Musíme si uvědomit, že vede poměrně náročným terénem s velkým převýšením a na trase železnice je mnoho úseků, které by bylo nutno z gruntu přestavět. Nesmíme také zapomínat na celkovou elektrifikaci tratě. A to už náklady na rekonstrukci míří k stovkám milionů.

Pomalá trať

S předchozím odstavcem souvisí i dnešní nízká rychlost, kterou mohou vlaky na současné trati dosahovat. Podle platného jízdního řádu jede vlak z Hostivice na Smíchov třicet minut, pokud přičteme deset minut na Hlavní nádraží a dalších deset minut z Hostivice na letiště, pojedeme vlakem z letiště do centra skoro hodinu. Dnešní spojení autobusem a metrem nabízí podobné spojení za 40 minut. Z tohoto vyplývá, že v této variantě vlakové spojení letiště-centrum by se muselo masivně investovat do rekonstrukce železničního svršku tak, aby jízda po Semmeringu byla podstatně rychlejší.

Zácpa v Nuslích

Dalším problémem je úsek Smíchov-Hlavní nádraží, už v nyní je na hranici kapacity. Na této páteřní pražské železniční spojce se prohání jeden vlak za druhým, příměstské soupravy do Berouna a rychlíky na západ Čech a bude velmi problematické mezi ně vtěsnat ještě vlaky od letiště, které musí mít nějaký použitelný interval minimálně 15 minut. To znamená další investice, tentokrát do modernizace tohoto úseku. Otázka je, jak lze tuto trať vylepšit oproti dnešnímu stavu. A to nemluvím o mostu přes Vltavu, ten by musel vzniknout úplně nový. Další peníze.

Aby se nám levnější varianta neprodražila…

Z výše uvedeného hrozí, že se nám celkové náklady na spojení letiště s centrem města přes Semmering nakonec vyšplhají do takové výše, že nová rychlodráha s pomocí Evropských peněz by asi nebyla o tolik dražší. Podle Ministerstva dopravy je však varianta rychlodráhy na Masarykovo nádraží definitivně passé.