Pro e-commerce byl rok 2020 rekordní | EkonTech.cz


Pro e-commerce byl rok 2020 rekordní

Ekonom / e-commerce
19. 3. 2021 - 7:00

Nejen česká e-commerce zaznamenala v roce 2020 více jak čtvrtinový nárůst. Podle společnosti eMarketer dosáhl v roce 2020 obrat celosvětového e-commerce hodnoty 92 bilionu korun (4,2 bilionu dolarů) a meziročního růstu 27,6 %. Obraty českých e-shopů dosáhly, podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK), hodnoty 196 miliard korun. Meziroční růst 26% v České republice tedy věrně kopíruje celosvětový trend.

Co však tyto hodnoty znamenají v kontextu retailu jako takového? 3% meziroční pokles globálního retailu nemusí na první pohled představovat výraznou změnu. Namísto sledování pouze celkového hodnoty je však třeba podívat se na podíl jednotlivých složek. Podíl e-commerce na maloobchodu totiž v roce 2020 výrazně vzrostl - celosvětově na 17% a v České republice na 16 %.

Podle analýzy společnosti Shoptet se dokonce internetové prodeje v České republice v loňském roce vyšplhaly na hodnotu 217 miliard korun, tzn. že už překonaly bájnou hranici 200 miliard korun. Odlišné hodnoty však shodně potvrzují, že se jedná o zatím nejúspěšnější rok v historii e-shopů. A která část roku 2020 byla tou nejúspěšnější? Podle slov Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK, to byl již tradičně poslední kvartál: „S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun.“

Které zboží zákazníci nakupovali nejvíce? Na první místě prodejů se podle Shoptetu umístila elektronika s 36 % na celkovém ročním obratu české e-commerce. S 20 % následovaly potřeby pro domácnost a zahradu a nejsilnější trojici uzavíralo oblečení s 13 %. Významný nárůst však zaznamenal také nákup potravin online, meziročně totiž vzrostl o 42 %.

Konec kamenných prodejen?

Výjimečná situace spojená s pandemií urychlila vývoj, který ekonomové dlouhodobě předpovídali. Rostoucí míra digitalizace se promítla i do maloobchodní sféry a dokázala, že kvalitní služby lze zajistit nejen v kamenné prodejně, ale i v online obchodě. Rozšiřující se možnosti dopravy, zákaznicky příjemná politika vracení zboží, široké spektrum způsobu platby a především pohodlí při samotného nákupu tak i nadále hraje ve prospěch e-shopů a jejich dalšího růstu.I přesto se však zákazníci téměř v polovině případů rozhodli zboží vyzvednout na odběrovém místě, neomezili se tedy na dovoz “až do domu”, jak potvrzuje Vetyška: „Vyzvednutí v externích výdejnách vybralo jako nejčastější způsob doručení objednávky 45,3 % internetových nakupujících. Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů.“

Co nás čeká v roce 2021?

Dalšímu rozvoji digitálních služeb nahrává mimo jiné i to, že podíl aktivních uživatelů internetu v České republice, podle šetření McKinsey & Company dosáhl hodnoty 83%.

Můžeme očekávat významný rozvoj sociálních sítí jakožto nástroje e-commerce. V loňském roce se totiž, i díky pandemii, zvýšil průměrný čas strávený na sítích o 16 minut na celkových 159 minut denně. A v popředí se s největší pravděpodobností udrží Facebook, který byl v roce 2020 mezi českými uživateli nejoblíbenější.

Trendem pro rok 2021 bude také větší míra zapojení virtuální a rozšířené reality, a to napříč celým spektrem služeb a zboží - od nábytku, přes kosmetiku až po spotřební zboží v supermarketu.

„Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání on-line a off-line prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ predikuje Vetyška.