Proč jsme přestali číst noviny? | EkonTech.cz


Proč jsme přestali číst noviny?

Ekonom
24. 5. 2013 - 13:25

Odkud získáváte běžné zpravodajské informace? Z televizních zpráv? Z internetu? V dnešní době už málokdo čte tištěný denní tisk pro zjištění aktuálního dění. Jak se říká, není nic staršího než dnešní noviny. Proč jsme ale opustili něco tak klasického jako noviny a jak to souvisí se společenskou lobby proti kouření?

trafika

Jsou tištěné noviny přežitek? Opravdu nám připadá zastaralá myšlenka kavárny, cigaret a novin? V tom bude možná právě zakopaný pes. Myšlenka zastaralá není, problém je v té cigaretě. Dříve se kouření považovalo za společenskou zvyklost a cigaretu držel v ruce snad každý. Vzpomeňte si na jakýkoliv film pro pamětníky. V nich všechny postavy kouří dýmku nebo cigaretu, v kriminálních filmech se nad stolem vždy vznášel oblak namodralého kouře a šarmantní gentleman Oldřich Nový si po příchodu do restaurace zapálil. Ale dnes se z cigarety stalo společenské tabu a ve filmech většinou kouří padouši nebo psychicky labilní lidé. Spojitost mezi cigaretou a novinami je, kromě kavárny, v tom, že dříve si lidé kupovali cigarety a sirky či zapalovače v trafice, a když už v té trafice byli, tak si za pár haléřů koupili i noviny. Poměr ceny cigaret k novinám se nezměnil, ale s všeobecným poklesem kouření přestali mít lidé potřebu chodit do trafiky jen pro ty noviny a hlavní informace získají jiným médiem.

Také si jistě každý domyslí, že za to může i zvyšující se počet hodin prosezených u počítače, internet v mobilu a další vychytávky dnešní doby.

I dnes mají však tištěné noviny své místo. Na internetových serverech jde především o aktuálnost, novináři se snaží přinést informaci dříve než konkurence a často na úkor přesnosti a objektivnosti. Zprávy v novinách mají možnost být ověřeny, přezkoumány, případně doplněny a nově vzniklé skutečnosti. Novinář má možnost investigace, nemluvě o publicistice, pro kterou na online serverech není dostatek místa.

Každoročně čteme zprávy o poklesu prodejnosti novin, někdy až o desítky procent. Za rok 2011 poklesl prodej o 9 %, což znamená, že každý den se prodalo o 108 tisíc výtisků méně. Bulvární deník se na špici čtenosti drží již několik let a předběžná data za loňský rok tento trend jen potvrzují. Žebříčky čtenosti drtí i Nedělní Blesk. Naopak zpravodajské Hospodářské noviny mají průměrné denní náklady jen zhruba 42 000 výtisků, což je na pravděpodobně nejhodnotnější noviny ČR až tragicky málo. Bulvár táhne více.

Odborná veřejnost se shoduje na názoru, že tištěné noviny nevymizí. Zůstanou ale pouze ta periodika, která budou mít největší čtenost (rozumějte: uživí se reklamou), a to bude s největší pravděpodobností bulvár. Platí-li ale, že noviny jsou často společenským odrazem národa a spoluvytváří kulturu, pak se má česká společnost na co těšit.