Vzpoura Totnes: Město proti globalizaci | EkonTech.cz


Vzpoura Totnes: Město proti globalizaci

Ekonom
11. 10. 2012 - 18:26

Zpráva o tom, že nadnárodní řetězec kaváren „Costa Coffee“ hodlá otevřít další provozovnu v jednom malém anglickém městečku, by určitě rychle zapadla, či spíš by se vůbec nedostala z lokálního novinářského rámce. Jenže společnost Costa Coffe hodlá podnik otevřít v městečku Totnes. Nic vám to neříká? Čtěte dále.

New Age v zapadlém koutě Anglie

Totnes je malé anglické městečko asi se 7,5 tisíci obyvateli, ležící v hrabství Devon na jihozápadě Anglie. Proslulo především rozsáhlou komunitou žijící ve stylu New Age. V mediích je New Age popisováno jako hnutí, ale to je velmi nepřesný popis. Je to spíš trend, styl života, který se začal objevovat v 60. letech minulého století, kdy si lidé začali klást na tu dobu neobvyklé otázky. Nálepka New Age začala být používána právě pro označení stovek a tisíců různých metod, postupů, cvičení, hnutí, aktivit, které všechny spojovala snaha poznat sebe sama a změnit své životy k pozitivnímu.

New Age není tedy hnutím, ani organizací, nemá tedy dogmata, pravidla ani vůdce. Jeden z hlavních aspektů New Age byla vždy pružná, nepředpojatá, nedogmatická mysl. New Age stojí na základních otázkách: Především, co je to člověk? Proč není šťastný? Proč není stále zdravější? Proč není materiální dostatek zárukou spokojených a zdravých vztahů? Jinými slovy, poprvé v historii západní medicíny a psychologie si někteří lékaři a psychologové uvědomili, že doposud studovali a zkoumali jen nemoci.

Zajímavým aspektem New Age je vztah k náboženství. Monistické východní náboženské nauky mají s hnutím New Age společnou představu o jednotě a splynutí. Hnutí nesouhlasí s tradičním pohledem na křesťanství, které podle některých příznivců New Age rozděluje lidi a v historii bylo dle nich příčinou válek a inkvizice. Na druhou stranu je New Age vlastní syntéza tradičních náboženských systémů. Vesmír není podle New Age pouhý stroj, ale živý tvor, který nepodléhá jen zákonům mechaniky, ale i kvalitativním vztahům.

New Age má údajně na světě kolem čtvrt miliardy skutečných stoupenců, stává se součástí západní kultury. Jeho vyznavači hledají oporu v různých ekologických organizacích. S neexistencí centrálního a slučujícího bodu je ale spojena i nejednotnost a rozmanitost hnutí New Age, což může způsobovat mnohé obtíže při pokusech vymezit a definovat hnutí jako takové.

McDonalda tu nehledejte

Totnes, které se v Anglii stalo jakousi Mekkou New Age, tak přitahuje umělce, svobodomyslné lidi, kteří se zajímají o udržitelný rozvoj. Město si potrpí na podporu svých produktů a velmi podporuje místní podnikatele. Dokonce se v březnu 2007 stalo prvním městem v Anglii, které zavedlo svou vlastní měnu. Ačkoliv má Totnes necelých 8 000 obyvatel, nachází se v hranicích města 42 kaváren (!). Nikoho tedy nepřekvapí, že se místní provozovatelé urputně brání příchodu nadnárodního řetězce, který by mohl velmi nepříjemně zasáhnout již zavedené kavárničky. A to především cenou.

Totnes je známé nejen svými kavárnami, do města zatím nepronikl žádný řetězec rychlého občerstvení. A místní si tuto „tradici“ velmi žárlivě střeží. Nepřekvapí tedy, že po oznámení záměru společnosti Costa Coffee proniknout na totneský trh se ve městečku vyvinula horečná aktivita s cílem tento krok překazit. Jednou z obav místních je, že by příchod Costy byl jen prvním z mnoha dalších a že by kavárenský gigant sputil domino globalizace. Boj Totnes proti Costě Coffee je tak uvnitř i vně městečka vnímán jako boj proti globalizaci. Tedy pojmu, který hýbe světem.

Místní proto naplánovali pečlivou taktiku boje s „přistěhovalcem“, některé způsoby jsou velmi zajímavé. Například si návštěvník kavárny objedná pouze sklenici vody, kterou bude pít velmi dlouho, a na delší čas obsadí celý stůl. Nebo je připravena skupina lidí, která bude cyklicky vylepovat protestní letáky na výlohu kavárny.

Costa Coffee narazí na odpor

Costa Coffee plánuje otevřít svoji pobočku v centru města, což místní podnikatele značně znevýhodňuje, protože turisté půjdou napoprvé tam, kde to znají. Přilákat by navíc mohla i mladé, kromě kávy totiž nabízí i bezplatné připojení k internetu. Tyto obavy jsou pochopitelné. Totnes je opravdu cílem mnoha turistů, které láká právě styl života většiny obyvatel městečka. Paradoxně by ale mohli přispět k jeho postupnému zániku. Turistický ruch a s ním spojený balík peněz vždy lákal investory a Costa předpokládá, že turista sice určitě navštíví místní kavárničky, ale před tím, než si rozmyslí, kam vyrazit, se občerství a posedí v místě, kde to dobře zná. Ruku na srdce, kolikrát jsme i my, když jsme byli poprvé v pro nás neznámé zemi, zašli na první jídlo do McDonaldu nebo do KFC…?

Slabé místo? Teenageři

Dále je ve městě mladá generace, která už netouží žít jako rodiče a snáze podléhá globalizaci. Stejně jako je u nás v módě chodit do „mekáče“ a kdo nemá MP3, jako by nežil, tak i v tomto ostrůvku svobodomyslnějšího života už proráží myšlenky na splynutí s okolním globálním světem. My ostatní, kteří s Totnes sympatizujeme, ale sami se nemůžeme nebo nechce globalizaci ubránit (ono to moc v současném světě nejde), bychom měli držet palce jejich boji a tomu, aby ještě následující generace našly ve světě místo, které bude podobné dnešnímu Totnes.