Big Data: datová krize, která přinese změny v nastavení businessu | EkonTech.cz


Big Data: datová krize, která přinese změny v nastavení businessu

Technik
30. 3. 2017 - 20:34

90 % všech existujících dat bylo vyprodukováno v posledních 2 letech. Firmy za jejich archivaci utrácí zbytečné peníze. V současné době začínají vznikat nástroje, které data strukturují, aby se s nimi dalo lépe pracovat. Postupně se ukazuje, že nové přístupy k této problematice vedou i ke změnám uvnitř business modelů.

Big Data je pojem, který se začíná objevovat stále častěji. A je k tomu důvod! Tento pojem je spjatý s obrovským, exponenciálním nárůstem dat, která ukládáme. Naprostá většina existujících dat byla vyprodukována v posledních dvou letech. Průzkum provedený firmou Vanson Bourne, kterého se zúčastnilo okolo 1500 respondentů ze 14 zemí světa napříč celým průmyslovým odvětvím, ukázal, že většina organizací nemá povědomí o tom, jaké informace mají nebo proč je vlastně ukládají. Přesto však za jejich archivaci utrácí obrovské částky. Vyšlo najevo, že o více než polovině dat, která schraňujeme, vůbec nic nevíme. Ze zbylých 46 procent, tzv. klasifikovaných či označených dat, nese informační hodnotu pouze 14 procent. Takzvaná ROT data, která nenesou žádnou informační hodnotu, můžeme klidně smazat. Firmy je ale přesto ukládají. Ukládání ROT dat přitom stojí průměrnou společnost okolo 590 000 eur ročně. V roce 2020 mohou globální výdaje vyšplhat až na 784 miliard eur. Co s tím? Čistá data je potřeba řádně uložit a zpřístupnit, ROT data smazat a na temná data si posvítit. Problém však je, že tato data jsou dosti často chaotická, nestrukturovaná a klasické přístupy, jak je analyzovat, selhávají.

Celý ekosystém nástrojů

Data nevznikají jenom ve společnostech a firmách. Dalšími zdroji jsou například komunikace, internet věcí, banky a platební karty, pojišťovny, aplikace a zdravotnictví. Abychom k těmto datům mohli přistupovat, ukládat je a dále s nimi pracovat, je zapotřebí celý ekosystém či infrastruktura nejrůznějších nástrojů. Některé z nich jsou založené na prostředí Hadoop framework. Například platforma od Microsoft zvaná Azure.

Jak na to?

Pokud chceme produkovat data, o kterých víme, že nesou nějakou informační hodnotu, potřebujeme senzory. Například když chceme v reálném čase kontrolovat funkčnost motoru. Data se okamžitě přenáší do datových center, kde se ukládají. Odsud se k nim pak dá přistupovat a dále je zpracovávat tak, aby jim rozuměl třeba skladník, který se dívá do počítače.

Změna business modelu

Tyto přístupy k datům postupně mění zaběhlé business modely. Díky současným technologiím se dají vymýšlet nové způsoby, jak spojit a nechat spolu komunikovat věci. To může zefektivnit business a ušetřit papírování. Například firma Rolls-Royce neprodává letecké motory tak, že si je jednoduše koupíte, nainstalujete a používáte. Prodává motor jako celek - s celým systémem - a letecké společnosti platí v průběhu, kdy ho používají. Na motoru je přes 1000 snímačů, které během letu i mimo něj sledují jednotlivé části motoru. To vygeneruje během hodiny až 1 TB dat, která se dále zpracovávají. Letecké společnosti pak využívají platformu, která jim ukazuje, kdy mají jakou součástku vyměnit, kdy bude nejbližší revize, stav paliva nebo kde se letadlo zrovna nachází. Technologie také vypočítává, kde bude mít letadlo delší přestávku a hlásí technikům, že zrovna v téhle době mají čas na zrevidování motoru. To šetří velké množství času. Dalším příkladem může být firma Kaeser prodávající kompresory. Této firmě neplatíte za samotný kompresor, ale přímo za stlačený vzduch, který kompresorem projde.

Změní se business s čepováním piva?

Izraelská firma Weissbeerger přináší revoluční nástroj, platformu, která mění nastavení businessu mezi pivovary, podniky prodávající pivo a konečnými zákazníky. Do barů k protékajícímu pivu jednoduše nainstaluje senzory, které měří množství a kvalitu piva, které proteče. Majitelé podniků pak jednoduše vidí, které pivo se nejvíc prodává nebo jaké jsou trendy v okolních barech. Může navíc vymýšlet nejrůznější propagační akce, které zlepší prodeje, protože aplikace je napojená na pivovary. Má možnost upravovat ceny tak, aby odpovídaly poptávce a současným trendům. Konečný zákazník, který si aplikaci taktéž může stáhnout, pak vidí jednotlivé podniky. Z aplikace má dostupné informace, kde se jaké pivo zrovna čepuje, kolik stojí apod. Taktéž může v aplikaci podniky hodnotit a majitelé barů hned vidí zpětnou vazbu.

 

 

Každý den je…

 

…posláno 205 miliard e-mailů.

 

…na YouTube nahráno video v celkové délce 82 let.

 

…na FB nahráno 350 milionů nových fotek.

 

…provedeno 1,8 miliardy sdílení obsahu na FB.

 

…posláno 216 milionů zpráv přes messenger.

 

…zadáno 3,3 miliardy dotazů na Googlu.