Budějovický student vytvořil aplikaci, kterou milují studenti i učitelé | EkonTech.cz


Budějovický student vytvořil aplikaci, kterou milují studenti i učitelé

Technik
23. 10. 2013 - 15:22

Miroslav Bartyzal na první dojem působí jako tichý a nenápadný student, přesto letos na jaře vyhrál prezentační soutěž Diplomky na stojáka, v rámci které měl za úkol za 9 minut veřejně představit svou vědeckou práci o aplikaci na vytváření diagramů „PS Diagram“. Ve své technické kategorii byl nejlepší a jeho úspěšnou prezentací se můžete stále inspirovat na www.diplomkynastojaka.cz.

Cesta k úspěchu

K tomuto úspěchu však vedla dlouhá cesta, která začala už na střední škole, kde se Miroslav poprvé setkal s programováním: „Už tehdy jsem se do každého projektu snažil dostat něco navíc. Ať už to byl leader-board v klikací hře nebo vlastní způsob regulace frekvence sinusovky v mikročipech.“ A podobně tomu bylo i u aplikace na tvorbu vývojových diagramů, která se stala oblíbeným nástrojem při výuce. Těžkopádné malování diagramů na tabuli přímo při výuce, škrtání, opravy a nekonečné překreslování tak vzalo definitivně za své. Miroslav převrátil tradiční pohled na diagramy: „Proč bychom měli s vývojovými diagramy zacházet jako s grafickými objekty, když mají představovat logický tok instrukcí? Právě uchopení diagramů jako logické struktury mi dovolilo přijít s layouty, debuggingem a konverzemi mezi programovacími jazyky.“

Nejtěžší je vybrat co v prezentaci vynechat

Soutěž Diplomky na stojáka pro Miroslava už od začátku představovala výzvu. Byl zvědavý, jak si povede jako řečník před širším publikem. K přípravě prezentace přistoupil opravdu svědomitě. „Snažil jsem se co nejvíce využít poznatky z přípravného workshopu, který jsem v rámci projektu absolvoval, stejně jako vlastní myšlenky, které se mi mezitím podařilo nashromáždit. Paradoxně nejtěžší pro mne nebyl výběr toho, co zmíním, ale toho, co vyřadím. Není nic těžšího, než přesvědčit sám sebe, že se tahle cool feature prostě do prezentace už nevejde nebo že je až příliš "geekovská" a publikum by ji neocenilo.“ Jeho přípravu publikum náležitě ocenilo. „Já jsem vlastně nic podobného v životě nezažil, vždycky jsem prezentoval jen před zamyšlenými pohledy poroty, zapisující si poznámky k diskusi. Tady jsem cítil lačnost po tom, co řeknu k dalšímu slidu nebo slyšel smích, to byl pro mne zážitek. Bylo to skvělé.“

Plány do budoucna

Během prezentačního večera si Miroslav zároveň potvrdil, že jeho práce má skutečně smysl a že by v ní měl pokračovat. „Taková motivace je pro člověka důležitá, zvláště když chcete na práci navazovat a dále ji rozvíjet.“ Nyní by se chtěl zaměřit na to, aby na školách byla jeho aplikace co nejužitečnější a zábavná. „Hraji si tedy s myšlenkou kompilace diagramů do spustitelných programů, aby z práce s algoritmy žáci ve výsledku měli i nějaký "hmatatelný" výstup.“

 

Co jsou Diplomky na stojáka?

  • Projekt, který dává studentům prostor své práce (především diplomky a disertace) veřejně prezentovat a obhájit před širším publikem.
  • Od generálního partnera projektu - Era svět - dostane nejlepší prezentující v každé kategorii (přírodovědná, společenskovědní, ekonomická a technická) 10.000 Kč na své studijní cesty.
  • Do podzimního kola se může přihlásit každý s dokončenou bakalářkou, diplomkou nebo disertací a to do 31. října 2013 na www.diplomkynastojaka.cz.