K čemu je dron v pojišťovně? Usnadňuje práci a šetří čas i náklady | EkonTech.cz


K čemu je dron v pojišťovně? Usnadňuje práci a šetří čas i náklady

Technik / Česká Pojišťovna / dron
28. 10. 2016 - 18:04

Bezpilotní letoun v rukou bezpečnostních agentur nebo filmových štábů dnes už málokoho překvapí, ale co když k vám přijede zaměstnanec pojišťovny likvidovat pojistnou událost, otevře kufřík a vyletí z něj dron, který nafotí a natočí vaši poškozenou střechu nebo pole?

V České pojišťovně to začíná být běžné. Pojišťovna úspěšně získala licenci na komerční létání dronů, pořídila kameru i dron a od té doby ho využívá k prohlídkám pojistných událostí. Ptáte se proč? Někdy je kromě vašeho rozbitého čelního skla u auta nutné zlikvidovat i složitější pojistné události (střechy výrobních hal poškozené vichřicí, rozbitý jeřáb, most poškozený povodní nebo úroda zničená krupobitím atd.), které dříve stály mnoho času a často vyžadovaly i speciální opatření, jako například stavbu lešení nebo fotodokumentaci z helikoptéry. Dnes přijede likvidátor pojistné události, vše nafotí a natočí dronem, se kterým se lze dostat téměř všude, a za 20 minut je vše vyřízeno.

Více nám k tématu řekl Tomáš Volejník, který má v České pojišťovně zapojení dronů do likvidace pojistných událostí na starosti.

Pane Volejníku, kolik dronů nyní Česká pojišťovna využívá a k jakým účelům?

Pod licencí máme zatím jeden dron na kontrolu pojistných událostí v majetkovém neživotním pojištění. Dále vlastníme dva nové stroje pro zapojení v zemědělském pojištění, kde je často problém zjistit správnou výměru a skutečný rozsah poškození. Velkou výhodou je vysoká kvalita obrazu a možnost pořizovat snímky a zároveň i video. Hlavní je však to, že s dronem dokážeme létat nad nepřístupnými místy a nasnímat tak škodu zblízka. Kameru lze otočit o 360 stupňů, naklánět nahoru i dolů a zoomovat.

Je nutné mít k likvidaci pojistných událostí nějaký neobvyklý dron či speciální vybavení?

Dron i GO PRO kamera, které používáme, jsou věci běžně dostupné na trhu. Jde sice o vyšší modelovou řadu, ale nejedná se o žádný „armádní“ speciál. To podstatné je umění stroj pilotovat, mít zkušenosti s prostorovou orientací a hlavně umět předvídat. Neméně důležitá je i důkladná předletová příprava před každým vlastním letem. Občas nás potrápí počasí - vítr, déšť a zejména mráz. Při nízkých teplotách totiž klesá kapacita baterií a snižuje se délka letu pod 20 minut. S dronem se potom musíme vrátit, vyměnit baterii a poté můžeme pokračovat. Na dokumentaci většiny pojistných událostí však 20 minut stačí.

Komerční využívání dronů je zatím omezeno hlavně kvůli legislativním překážkám. Co vše bylo potřeba zařídit, než jste s dronem poprvé vzlétli?

Je třeba odlišit civilní a komerční létání. Civilní létání by se také mělo řídit určitými pravidly, ale v praxi to zatím moc nefunguje. Komerční létání podléhá přísné regulaci Úřadu pro civilní letectví a pro každý dron i pilota je nutné mít speciální povolení. Piloti musí být trénovaní jak v teorii, tak zejména v praktickém létání a každý pilotní průkaz je spojen s konkrétní osobou a dronem. Mimochodem, naše drony jsou, podobně jako letadla, označeny symbolem OK a příslušným registračním číslem. Samotný proces podání žádosti a schvalování je poměrně zdlouhavý, obsahuje složitou přípravu, školení a letecké zkoušky.  A je to samozřejmě správně, chceme-li zajistit bezproblémový, bezpečný a profesionální provoz těchto užitečných pomocníků.

Bezpilotních letounů přibývá, a pokud nebude existovat jasná a povinná regulace, dříve či později začne docházet k nehodám, které budou samozřejmě generovat škody. A jsme u pojištění…. Česká pojišťovna jako jedna z mála na trhu nabízí jak odpovědností, tak i havarijní pojištění těchto strojů.

Museli jste kvůli dronu zaměstnat „pilota na plný úvazek“, nebo dron řídí někdo ze zaměstnanců?

Druhá varianta je správně. Máme vlastního pilota – zaměstnance. Využíváme jeho profesionálních dovedností jak v oblasti pilotování dronu, tak v oblasti likvidace škod. Pravidelně trénuje a má za sebou nespočet letových hodin.

Jak klienti reagují na využití takové moderní technologie?

Je to pro ně velmi překvapující. Například prohlídka v areálu zemědělského družstva je pro klienty tak trochu jako z jiného světa. Prohlídka, která dříve trvala přes dvě hodiny a neobešla se bez fyzického výkonu likvidátora, je nyní hotová za 20 minut, a to s daleko přesnějšími výsledky. Prohlídky v tomto segmentu jsou totiž ty nejvíce zdlouhavé a problematické.  Velmi brzo začneme létat i nad rozsáhlými zemědělskými porosty, kdy za pomoci speciálního software můžeme stanovit přesné rozměry a procento zničené úrody například po krupobití. Využití dronu v zemědělském pojištění nám dává opravdu smysl, v pojištění zemědělských ploch je totiž Česká pojišťovna jedinečná. Nikdo jiný nepojišťuje zemědělské plochy v tak velkém rozsahu jako právě my.

Jak je na tom s využitím bezpilotních letounů konkurence? Využívá některá pojišťovna drony delší dobu?

Myslím si, že ne. Jsme určitě první pojišťovna, která využívání dronů zvládla i po legislativní stránce. Drony se stále používají nejvíce pro marketingové účely nebo pro civilní létání.

Jak vidíte budoucnost dronů?

Hodně pozitivně a se zaměřením právě na byznys - začnou se využívat komerčně mnohem častěji než nyní. Je ale otázkou, jaké bude jejich konkrétní využití, zda doprava zásilek, ostraha objektů, záchrana životů či jiné činnosti, které si zatím ani neumíme moc představit. V České pojišťovně máme v blízké budoucnosti v plánu pořídit větší a kvalitnější dron a multi-spektrální kameru, která dokáže poznat, zda je zemědělský porost zničený či nikoliv. Určitě je naším cílem vytvořit také vlastní školící zázemí a podporu pro naše piloty. Drony budou mít samozřejmě vždy stálé místo i v oblasti volného času. Lidé si je již nyní vozí na dovolené, natáčí se na pláži, na jachtě, na horách… stačí se podívat na fotografie na sociálních sítích.

---

Tomáš Volejník, manažer týmu kontroly likvidace, působí v České pojišťovně již 13 let. Vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně, obor Provoz techniky a automobilová doprava a Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství. 

---

Česká pojišťovna využívá bezpilotní letoun – dron značky DJI, PHANTOM 2. K dronu je připevněna externí kamera GO PRO HERO 4 black edition s vysokým rozlišením. Dokáže zaznamenávat foto, video i obojí současně.

Nově také testuje modernější a výkonnější drony DJI Phantom 3 a Phantom 4, které po přihlášení u Úřadu civilního letectví najdou své uplatnění zejména v zemědělství.

Technická data

-          délka letu na jednu baterii max. 20 minut

-          max. dolet 1 500 m

-          max. povolená výška 300 m

Náklady

-          Pořízení cca 50 000 Kč (lepší drony 50 – 250 000 Kč)

-          Školení, povolení, pojištění max. 50 000 Kč

-          Roční poplatky cca 10 000 Kč (pojištění, obnovení povolení, drobný servis atd.)

Využití

-          haly, rozsáhlá stavení, firemní komplexy (vichřice, požáry, záplavy, krupobití,…)

-          jeřáby, stavební stroje, vlaky, letadla (závady, požáry, pády,…)

-          mosty, přehrady, komíny, vysoké budovy (technické závady, zatopení,…)

-          pole, louky, lesy (neúroda, sucho, krupobití,…)

-          méně dostupné oblasti a lokality (polomy, sníh, záplavy, požáry,…)