ČEZ Inovační maraton má vítěze | EkonTech.cz


ČEZ Inovační maraton má vítěze

Z vejšky / soutěž / čez
4. 12. 2015 - 18:38

Po 24 hodinách má ČEZ vítěze Inovačního maratonu 2015! Vítězný tým přišel s neotřelými nápady na zvýšení retence zákazníků.

Dnes v 10 hodin skončil na centrále Skupiny ČEZ první 24 hodin trvající inovační maraton. Zapojilo se do něj 31 pečlivě vybraných vysokoškoláků.

Po 23 hodinách intenzivní bouře mozků představily ráno v 8 hodin všechny týmy své nápady na udržení zákazníků odborné porotě. V ní zasedli naši stratégové v čele se členem představenstva Pavlem Cyranim. Jednotlivé prezentace trvaly maximálně 10 minut, porotci mohli každému týmu položit jednu doplňující otázku. Vyhrály neotřelé nápady na zvýšení retence zákazníků týmu složeného z Anny Fabíkové (VŠE + kapitánka), Šimona Hikela (ČZU), Ondřeje Pechmana (ZČU), Daniela Nováka (VŠBT) a Petra Pávka (ČVUT).

Týmy se k prezentacím stavěly s odvahou a důvtipem

Studenti hráli scénky, představili i různé prototypy. Pavel Cyrani účastníkům poděkoval za 24 hodinové úsilí. Ocenil jejich práci, analytické schopnosti a pozval je do výběrových řízení na otevřené pracovní pozice. „Všechny týmy přišly s inovativními myšlenkami. Sledovat studenty při práci a slyšet konečné nápady pro nás bylo nesmírně inspirativní zkušeností. Je vždy zajímavé slyšet nápady lidí, kteří nejsou s energetikou a ČEZem nijak svázáni,“ řekl Petr Štulc, ředitel rozvoje podnikání ČEZ.

Nápady neskončí v šuplíku

Odborná porota neměla jednoduché rozhodování. Hodnotila inovativnost, originalitu, proveditelnost a potenciál dopadu nápadu. Hodnotícím kritériem byla i týmová práce v průběhu celého maratonu. Nakonec zvítězil tým, který představil velmi zajímavou aplikaci pro rodiny s dětmi. Nápad bude rozpracován a předán do ČEZ Prodeje k další analýze. Ani nápady dalších týmů nezapadnou a budou stratégy dále rozpracovány.

Zajímá vás, jak ČEZ Inovační maraton 2015 probíhal? Zde je malé ohlédnutí...

Včerejší dopolední část maratonu byla věnována představení aktivit Skupiny ČEZ. Studenti se zajímali o nové technologie, vývoj cen energií, sekundární využití tepla, ale i úložiště radioaktivního odpadu. O těchto tématech, ale i očekáváních s nimi mluvil Petr Štulc ze Strategie a Jan Šícha z dceřiné společnosti ČEZ Prodej.  Poté se studenti, už rozděleni do týmů, rozešli do zasedaček - svých laboratoří, kde analyzovali vylosovaná témata. Využili připravený balíček analýz, studií, případovek, informací o službách a produktech inovativních leaderů a dalších inspirativních a poučných materiálů, které jim pomohly se zorientovat v energetické problematice a v oblasti retence zákazníků. Někteří se přes den dokonce vypravili do ulic, dělali průzkumy se seniory a rodiči.

Bránit se lásce na první pohled ke svým nápadům. To byla rada kouče do druhé fáze ČEZ Inovačního maratonu

Večer změnil dosavadní atmosféru inovačního maratonu. Na účastnících se začala odrážet únava, nervozita a nejistota, jiní nabírali dech a jakoby zrychlovali. Hlavním mezníkem byla společná večeře ve velké zasedačce v centrále ČEZu. Všech 31 studentů se sešlo na jednom místě po více než 7 hodinách týmové analytické práce, tedy poté, co studenti velkou část dne strávili ve svých „laboratořích“, u analýz, studií a dalších podkladů. Velmi pozitivně přijatým překvapením pro účastníky bylo, že je v čase večeře přišlo pozdravit zhruba deset zajímavých kolegů z různých částí skupiny ČEZ, kteří se podělili o své osobní příběhy a profesní začátky v ČEZu. Večeře se tak stala  inspirativním setkáním jak pro zvídavé účastníky, tak pro naše kolegy a studentům rozšířila obzory. Po skončení maratonu studenti jednohlasně potvrdili, že je pro ně ČEZ nyní mnohem zajímavější místem pro práci.

Hroznový cukr a energetické nápoje

Zdi oblepené barevnými poznámkami a tvůrčí chaos. Emotivní projevy a argumentace. Únava a potřeba spánku střídající se s euforií a nadšením. Tak vypadaly „inovační laboratoře“ večer a v noci. Do půlnoci hledali studenti odpovědi na 5 otázek, které v průběhu dne vymysleli ke svému úkolu jak udržet zákazníky. „Nechci zklamat. Cítím, že od nás očekáváte hodně a to mě svazuje,“ podělila se o své pocity jedna studentka. Na některých účastnících byla znát únava, ptali se po fitku, šli se ven projít. Někteří studenti se od svých týmů na několik minut oddělili a pracovali samostatně, nebo prostě jen byli sami se sebou a esemeskami. Cesta ke zlatému nápadu byla dlouhá. Energetické nápoje, hroznový cukr a ovoce se staly velmi žádaným zbožím. Jedna účastnice se s námi rozloučila a ČEZ Inovační maraton po půlnoci opustila.

Ve dvě nad ránem, tedy zhruba osm hodin do konce inovačního maratonu, byla nálada v týmech dobrá. Týmy začaly rozpracovávat své nápady na speciálně předtištěné papíry s osnovou, která jim měla pomoci v precizaci myšlenek. Před šestou ranní jsme potkali některé týmy cestou ven, kde na ně čekala projížďka elektromobily. Usmívali se a byli nabití energií. Lidé v některých týmech se zkrátka našli, bylo znát, že si rozuměli a doplňovali se. Jinde chemie tolik nezafungovala.

"ČEZ Inovační maraton je jako 24 hodin trvající intenzivní aktivita nastaven zcela plánovaně. Vycházíme z toho, že velký prostor je potřeba věnovat analýze a pochopení problému - tomu se studenti věnují během dne. Noční únava naopak pomůže generovat nápady, které v sobě za bdělého stavu obyčejně potlačujeme, anebo, u jiných kritizujeme," řekl Libor Čadek ze spolupořádající společnosti ICG-Capability. Únava a útlum je tedy v inovačním maratonu brána jako výhoda, kdy se na světlo světa mohou dostat opravdu inovativní nápady.

Inovační maraton je pro ty nejlepší

Na rozdíl od jiných společností, které do inovačních maratonů zapojují prakticky každého přihlášeného studenta, naše kritéria byla náročná. "Hodnotili jsme jejich dosavadní zkušenosti a vzdělání a také kvalitu zaslané eseje," řekl nám k tomu vedoucí útvaru Inovace Ladislav Bárta. Petr Disman, manažer projektů strategie k tomu dodal: "Kromě klasických znaků poukazujících na intelektuální kvalitu uchazečů, všeobecný rozhled, proaktivitu a leadership jsme se zaměřili na schopnost vytvářet a prezentovat neotřelé, inovativní myšlenky. Kandidáty jsme zároveň vybírali tak, aby týmy byly pestré a vyvážené jak po genderové stránce, tak i z pohledu specializací a zkušeností jednotlivých členů."Po celou dobu 24 hodinového maratonu studenty koučovali dva koordinátoři ze společnosti ICG-Capability a tři stratégové z ČEZu – Ladislav Bárta, Petr Disman a Martin Dítě.