Firmě i jejím produktům musíte věřit | EkonTech.cz


Firmě i jejím produktům musíte věřit

Rozhovory / trainee program
7. 5. 2020 - 9:21

Marek Cvach a Daniela Slezáková mají zkušenost s trainee programem v mezinárodní společnosti Unilever, která zastřešuje několik desítek značek. Oba si v rámci programu zkusili několik rolí a přiblížili nám důvody, proč je podle nich trainee pozice vhodnou volbou pro absolventy vysokých škol.

Daniela Slezáková

Daniela vystudovala UNYP (University of New York in Prague) a již na škole se aktivně zapojovala do dobrovolných aktivit. Jednou z aktivit navíc byla i týmová marketingová soutěž Unilever Future Leaders League, kam se se svým týmem dostala do globálního kola v Londýně, a díky které se dozvěděla o trainee programu v Unileveru.

„V trainee programu nás nikdo nevedl za ruku – dostali jsme zadaný projekt a bylo na nás, jak se s ním popasujeme. Věděli jsme ale, že je kolem nás vždy tým skvělých kolegů, na které jsme se mohli kdykoliv obrátit. Měli jsme tak stejnou pozici jako klasický zaměstnanec, ale jako bonus jsme si vyzkoušeli práci na různých pozicích pro vícero kategorií s různými kolegy.” 

Po absolvování trainee programu se Daniela rozhodla pokračovat v práci pro Unilever. Jedná se totiž o značku, ve kterou naplno věří. „Lidé, kteří pro Unilever pracují, opravdu žijí hodnoty, které firma šíří navenek. Třídění odpadu, šetrný způsob života, výroby a logistiky, ale i spousta dalších CSR aktivit jsou běžnými tématy našich hovorů, a to se promítá i do našich produktů a aktivit.“  

Na jak dlouhou dobu je tento program vypsán?

Trainee program je vypsaný na 3 roky, během kterých jsou naplánované 3 rotace. V mém případě se celý program protáhl na 3 a půl roku, a to z toho důvodu, že jsem jednu pozici chtěla poznat do větší hloubky a Unilever mi vyšel vstříc. To mi na tom programu přišlo zajímavé – ke každému z trainees je vždy přistupováno individuálně a díky spolupráci s mentorem je možné rozvinout sebe sama a své schopnosti v největší možné míře. 

Proč jste se vlastně rozhodla pro trainee program, a ne konkrétní pracovní pozici?

Nebyla jsem si jistá, které konkrétní oblasti bych se chtěla ve své kariéře věnovat, takže jsem chtěla jako trainee poznat více možností a rozhodnout se až později. Měla jsem také stejný problém jako spousta mých spolužáků, kteří těsně po vysoké škole hledali zaměstnání – nepřišla jsem si dostatečně kvalifikovaná na konkrétní pracovní nabídky. Získat široké spektrum zkušeností v rámci trainee programu se mi tudíž zdálo jako ideální volba i do budoucna.

Co Vám trainee program dal?

Nejvíc mi dala kombinace rotací – díky rotacím jsem pochopila, jak vlastně firma velikosti Unileveru funguje na různých frontách, jak spolu jednotlivá oddělení spolupracují a jakou funkci tato oddělení mají v rámci celé firmy. Až budu mít možnost vést svůj vlastní tým, budou pro mě tyto zkušenosti velmi cenné, abych mohla odhadnout, jak by se mohli jednotliví členové profilovat, co vlastně užší zaměření obnáší a jak co nejlépe nastavit komunikaci s kolegy z dalších oddělení.

Co děláte nyní?

Po skončení trainee programu jsem akceptovala roli Business Development manažera pro OOH v ČR i SR. V tomto trhu mám na starosti rozšíření záběru našeho podnikání s novými (nezmrzlinovými) produkty a značkami. To zahrnuje plánování distribuce, zahrnutí nové značky do našich aktivit v rámci OOH, ale také třeba využití online prostředí. Tenhle projekt je zatím největší výzva, do které jsem v Unileveru šla. Každý den mě učí něco nového.

Trainee v oblasti: Sales & Marketing

Doba trvání: 4 roky

Potřebné jazyky: angličtina a čeština/slovenština B2

  • 1. rotace – Brand manažer (Ben&Jerry’s)
  • 2. rotace – Customer marketing (Carte d’Or)
  • 3. rotace – Key Account manažer suchých potravin
  • 4. rotace – Channel&Customer Development (Algida)

 

Marek Cvach

Po absolvování Jönköping University ve Švédsku se Marek rozhodl vrátit do České republiky a začít svou pracovní kariéru v marketingu. Nebyl si však jistý, jaká část tohoto oboru pro něj bude to pravé, a proto se rozhodl pro trainee program v Unileveru, který mu poskytl možnost vyzkoušet si různé pracovní role v marketingovém oddělení mezinárodní společnosti. „Jedná se o kickstart pracovní kariéry.“

Nyní se nachází v evropské centrále Unileveru v Holandsku, kde se věnuje oblasti Brand Developmentu, který ho lákal už od dob studií. Právě i díky dřívější zkušenosti ze zahraničí měl jasno v tom, že pokud to bude možné, rád stráví část trainee programu v cizině. 

Zkušenosti z různých rolí a oddělení napříč značkami daly Markovi obrovskou výhodu do budoucích profesních let. „Věřím tomu, že člověk, který si projde různými rolemi, lépe chápe strasti i slasti jednotlivých oddělení a je tak pro celý tým velmi cenným leadrem.“

Jak probíhal proces od přihlášení až po samotný nástup? 

Přijímací řízení je tříkolové a začíná vytvořením profilu na webových stránkách Unileveru. Do tohoto profilu jsem nahrál svůj životopis a motivační dopis a zodpověděl jsem několik otázek webového formuláře. Po několika dnech jsem dostal zprávu, že jsem postoupil do dalšího kola, které se skládalo ze speciálních online her na mnemotechnické dovednosti. V třetím kole jsme řešili různé case studies a absolvovali jsme video rozhovory. Po úspěšném zvládnutí všech těchto kol přišla poslední část přijímacího řízení - assessment centrum.

Jaké oddělení pro Vás bylo doposud nejzajímavější?

V rámci oddělení Customer & Channel Development se mé působení zakládalo na propojení  account manažerů a brand manažerů. Tvořil jsem jakýsi most mezi těmito dvěma týmy a přinášel jsem do vzájemné spolupráce i vlastní nápady, které se následně staly součástí exekutivy jednotlivých procesů. Podílel jsem se i na oblasti samotného prodeje, tzn. na tvorbě POS materiálů a celkové prezentace značky směrem k zákazníkovi.

Provází Vás programem mentor nebo kouč?

Ano, každý trainee má svého mentora, který je tu pro něj v průběhu celého trainee programu. Vždy se jedná o někoho z vedoucích pracovníků, se kterým pravidelně probíráme aktuální fázi našeho programu, možnosti budoucích rotací a společně nacházíme to nejideálnější řešení naší budoucí kariéry.

Co pro Vás byla největší výzva?

Bezesporu to byla má první rotace, kdy jsem měl zodpovědnost za velký rozpočet a staral jsem se o 3 velké a známé značky. Mimo jiné jsem měl na starosti také launch nové kampaně značky Cif Ahoj krásné Česko, která byla prvním ročníkem a kterou považuji zároveň za jeden ze svých největších úspěchů.

Trainee v oblasti: Sales & Marketing

Doba trvání: 3 roky

Potřebné jazyky: angličtina a čeština/slovenština B2

  • 1. rotace – Customer & Channel Development (Cif, Domestos, Sunlight)
  • 2. rotace – Sales (Magnum a Ben&Jerry’s)
  • 3. rotace – Brand Development Management (Breyers Ice team)

 

Trainee programy nabízí i jiné společnosti. V čem je právě UFL program a Unilever jako takový výjimečný?
D: Lidé, kteří pro Unilever pracují, opravdu žijí hodnoty, které firma šíří navenek. Pro Unilever je totiž autentičnost opravdu důležitá - poslání lidí a poslání značek se zrcadlí do všeho, co děláme.
M: Unilever přistupuje k trainee programu jako k procesu učení se na reálných projektech. Trainee nepřijímá pouze teorii, ale zkouší vlastní nápady a schopnosti v realitě. Tak proč to nezkusit? Proč nebýt součástí něčeho, co opravdu dává smysl?

 

Přihlaš se do trainee programu v Unileveru ZDE!