Hyundai představili futuristický kamion na vodík | EkonTech.cz


Hyundai představili futuristický kamion na vodík

Technik / Hyundai / kamion na vodík
9. 11. 2019 - 21:33

Společnost Hyundai je globálním lídrem v technologiích palivových článků pro automobilovou dopravu. Jejich koncept těžkého kamionu HDC-6 Neptune, který by měly pohánět vodíkové palivové články, vychází z ikonických vlaků poloviny 20. století. Nabízí výborné aerodynamické vlastnosti i pohodlí pro řidiče na dlouhé cesty.

Společnost Hyundai se snaží prosadit na trhu automobilů pro nákladní dopravu ve Spojených státech i jinde ve světě. Na konci letošního října (2019) představili své nové koncepty těžkého kamionu HDC-6 Neptune a nového přívěsu pro kamiony s ekologickým chlazením HT Nitro ThermoTech. Oba dva tyto koncepty bylo možné vidět na veletrhu North American Commercial Vehicle (NACV).

Hyundai se snaží uplatnit na trhu s kamiony, jak v krátkodobém, tak i v dlouhodobém výhledu. Kamion Neptune je optimalizován tak, aby nabízel výtečné aerodynamické vlastnosti i pohodlí pro lidské řidiče. V Hyundai ale zároveň počítají s tím, že nákladní doprava bude stále více automatizovaná.

Kamion Neptune nezapře inspiraci vlaky typu „streamliner“, které jezdily na železnici ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století. Stejně jako z jejich designu vycházejí dnešní rychlovlaky, tak by z nich podle společnosti Hyundai mohly vycházet i kamionové soupravy blízké budoucnosti.

Novou generaci kamionů by měly pohánět vodíkové palivové články, které budou odvozené od palivových článků společnosti Hyundai, co jsou již dnes v provozu. Kamion Neptune by měl mít tyto palivové články namísto klasických naftových motorů, díky čemuž bylo pro specialisty Hyundai relativně snadné navrhnout tvar kabiny kamionu Neptune.

Přívěs HT Nitro ThermoTech vyvíjí pro Hyundai dceřiná společnost Translead. Tento přívěs s chlazením disponuje technologií přesné regulace teploty v přívěsu pomocí unikátního designu přívěsu a jeho kryogenního systému s kapalným dusíkem. Provoz tohoto pokročilého přívěsu s chlazením je přitom velmi tichý a nevyžaduje žádná přídatná zařízení.

Společnost Hyundai je v dnešní době globálním lídrem v technologiích palivových článků. V roce 2013 představili první masově vyráběné a komerčně dostupné vozidlo s elektrickým pohonem a palivovými články. V prosinci 2018 Hyundai investovali 6,4 miliard dolarů do urychlení vývoje infrastruktury pro vodíkovou energetiku. Vodíkové palivové články jsou přitom podle Hyundai vyloženě ideální pro nákladní automobilovou dopravu s těžkými kamiony, které jezdí na velké vzdálenosti.

Zdroj: Hyundaihttps://www.hyundainews.com/en-us/releases/2896