Jaké jsou zkušenosti s výukou prostřednictvím teleprezenčních robotů? | EkonTech.cz


Jaké jsou zkušenosti s výukou prostřednictvím teleprezenčních robotů?

Vědec
22. 10. 2020 - 0:30

Pandemie covid-19 vedla k rozvoji distanční a online výuky, která zahrnuje i technologii teleprezenčních robotů. První ohlasy jsou kladné, i když ještě bude nutné vyladit některé dílčí technické obtíže. Do budoucna by se teleprezenční roboti mohli objevovat na přednáškách stále častěji.

V době pandemie dochází ve společnosti k řadě změn, které by dříve byly nepředstavitelné. Jednou z nich je i bouřlivý rozvoj online výuky pomocí teleprezenčních robotů. Jak ukazuje nedávný výzkum odborníků americké Oregon State University, teleprezenční roboti pomáhají vysokoškolským studentům, kteří se podílejí na online výuce, aby se více cítili jako součást kolektivu na konkrétní přednášce.

Výsledky výzkumu jsou dnes důležité. V USA i v řadě dalších zemí probíhala, probíhá nebo také ještě dlouho bude probíhat distanční výuka. Kvůli pandemii covid-19 mnoho studentů není ve svých posluchárnách nebo laboratořích a všeho se účastní na dálku. 

Naomi Fitter a její kolegové zkoumali zkušenosti vysokoškolských studentů, kteří se účastnili přednášek ve třech různých formátech: osobně, s teleprezenčním robotem a s nástroji pro distanční výuku, jako jsou livestreamy, přednášky ze záznamu nebo telefonáty s dotazy.

Sledovali preference 18 studentů technického směru, z nichž polovina studovala osobně a polovina na dálku. Studie zahrnovala i přednášející čtyř kurzů, přičemž všichni čtyři preferovali výuku „na živo“ v posluchárnách či laboratořích.

Zároveň se ale ukázalo, že tito přednášející dávají mezi nástroji pro výuku „na dálku“ přednost teleprezenčním robotům. Stejně tak studenti pozitivně zmiňovali schopnost teleprezenčních robotů udržet více pozornosti studenta a zvýšit možnosti jeho vyjadřování během výuky na dálku.

Účastníci během experimentu používali teleprezenční roboty především ke zhlédnutí přednášek, kladení dotazů, a také k pohybu mezi lidmi během přestávek, včetně konverzace s přáteli a přednášejícími. Po ukončení experimentu studenti i přednášející hodnotili použití teleprezenčních robotů obecně kladně. Zároveň zmínili některé zádrhely, jako například občasné problémy se sledováním obrazovky nebo s hlasitostí komunikace robota s okolními lidmi.

V USA již před pandemií 14 procent studentů studovalo online a dalších 15 procent studentů alespoň jednou použilo technologie pro výuku na dálku. Zároveň ale tento typ výuky přináší celou řadu problémů, včetně komplikovaného hospodaření s časem a ztráty sociálního kontaktu. Použití teleprezenčních robotů tyto problémy přinejmenším z části řeší.

Foto: Flickr