Lepší každodenní život pro co nejvíce lidí | EkonTech.cz


Lepší každodenní život pro co nejvíce lidí

Rozhovory / IKEA / top zaměstnavatelé
26. 7. 2021 - 7:30

V obchodních domech IKEA můžete najít nábytek, dekorace, jídlo, ale také elektroniku. A od materiálních výrobků se modrožlutý velikán během 70 let vypracoval i na pozici tvůrce rovnoprávných komunit.

Podle Mouni El Hilali, která vede společnost IKEA v regionu Česká republika, Maďarsko a Slovensko, je domov nejdůležitějším místem na světě. I proto je pyšná, že IKEA mimo jiné spustila projekt Za bezpečný domov, který se věnuje podpoře obětí domácího násilí. Jak však celá společnost reaguje na stále rostoucí míru digitalizace?

Jedním ze strategických cílů IKEA je osobní přístup k zákazníkům. Je možné zajistit individuální přístup i v on-line době? 

Přechod čistě na on-line je pro nás bezprecedentní zkušeností. Jen během uzavření českých obchodních domů na podzim 2020 jsme se potýkali s 12× vyšší poptávkou nákupů on-line ve srovnání s předchozím rokem, což je něco, na co nebyl náš obchodní model nastaven. Učíme se, přitom stále usilovně investujeme do systémů a technologií. Vylepšujeme naše stávající logistické možnosti, abychom optimalizovali a zvýšili naši kapacitu s cílem uspokojit všechny potřeby a přání zákazníků. Bez obrovského úsilí našich zaměstnanců by nebylo možné týdně předat 37 000 tisíc objednávek spokojeným zákazníkům. Ale ještě zbývá udělat mnoho věcí, jak říkával Ingvar Kamprad. Stále tedy máme co zlepšovat.

IKEA už mnoho let není jen o nábytku a dekoracích. Prodáváte potraviny, věnujete se udržitelnosti nebo například prvkům chytré domácnosti. Je nějaká další sféra, ve které IKEA působí, ale o které se tolik nemluví? 

Ve všem, co děláme, jsou pro nás na prvním místě zaměstnanci a zákazníci. Celosvětově se staráme o více než 166 000 zaměstnanců, regionálně to je zhruba 4 000. V této době ale také pomáháme komunitám, které to nejvíce potřebují. Nedávno jsme zahájili například dlouhodobý projekt s názvem Za bezpečný domov, který se zaměřuje na podporu obětí domácího násilí. Obecně projekty spojené s rovností, diverzitou a inkluzí jsou něčím, na co jsem náležitě pyšná.

Na jakou technologickou novinku se můžeme v IKEA letos těšit? 

Z jedné mám opravdu radost. Souvisí s čistotou vzduchu doma, který by neměl být luxusem. Znečištění vzduchu v interiéru představuje velké zdravotní riziko. Proto jsme na trh uvedli cenově dostupnou čističku vzduchu FÖRNUFTIG. Je určena pro malé prostory a zároveň má i nízkou spotřebu energie. 

„Stále usilovně investujeme do systémů a technologií."

Čerpá globální strategie společnosti z projektů započatých v Česku, na Slovensku nebo v Maďarsku? 

Ano, některé z nich jsou skutečně inspirativní a v mnoha případech jsme napřed oproti ostatním zemím, kde IKEA působí. Dobrým příkladem by mohl být projekt Druhý život nábytku, který jsme uvedli na český trh před zhruba čtyřmi lety jako globální pilot. V roce 2019 následoval Druhý život látkám na Slovensku. V Maďarsku jsme zase zahájili přestavbu obchodního domu nové generace, který se nachází v budapešťské čtvrti Soroksár. Nabídne pohodlnější nákupní zážitek, ale bude také sloužit jako logistické centrum pro všechny naše on-line objednávky v zemi.

Čím to, že je (nejen) pro Čechy IKEA lovebrandem? 

V IKEA se řídíme jednoduchou, ale silnou vizí vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí. Vede nás při zlepšování kvality domova, ale také nás už několik desetiletí inspiruje k tomu, abychom se snažili být zodpovědnou společností. V krvi máme také velmi silný pozitivní přístup k lidem a celkově k ochraně planety s ambiciózními cíli transformovat podnikání IKEA. To vše je viditelné a já věřím, že spolu s našimi silnými hodnotami jsme jedineční.

Co pro vás osobně znamená domov? 

Osobně si myslím, že domov jako takový je nejdůležitějším místem na světě. S domovem mám jednoznačně spojenou rodinu, bezpečí, soukromí, štěstí a lásku. Z materiálního pohledu je důležitá personalizace řešení bytového vybavení dle mých potřeb.

Který výrobek IKEA patří mezi vaše nejoblíbenější? 

Líbí se mi veškerý náš dětský nábytek včetně všech našich hraček, které podporují hraní, což je pro vývoj dětí velmi důležité. Mým favoritem je úložný box BYGGLEK, který jsme vytvořili ve spolupráci se společností LEGO. Umožňuje dětem a dospělým, aby prožili své vlastní příběhy. Podporuje kreativitu, zmírňuje stres a sbližuje lidi.

MOUNIA EL HILALI
Do společnosti IKEA nastoupila v roce 2007 jako ředitelka obchodního domu v Málaze. Přes pozici zástupkyně ředitele IKEA Francie se dostala až na své nynější působiště v České republice, Maďarsku a Slovensku, kde zastává pozici Country Retail Manager a Chief Sustainability Officer.