Létající kolo? Tleskačův sen splněn | EkonTech.cz


Létající kolo? Tleskačův sen splněn

Technik / technika
25. 6. 2013 - 12:18

Na pražském výstavišti Letňany tento měsíc poprvé vzlétlo létající kolo „Flying Bike“. Jeho autorem je společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec, které zpočátku pouze virtuální prototyp navrhly výhradně pomocí 3D softwarového řešení.

flying bike

„Naší hlavní motivací při práci na projektu nebyl zisk nebo komerční zájem, ale splnění našich klukovských snů,“ uvedl Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel společnosti Technodat. „Prostřednictvím unikátního stroje jsme chtěli názorně ukázat možnosti českých firem a moderního průmyslového softwaru, jakým je platforma 3DEXPERIENCE společnosti Dassault Systèmes.“

Právě tyto technologie umožnily létající kolo virtuálně navrhnout a vyrobit i virtuálně testovat jeho vlastnosti ještě před existencí samotného fyzického prototypu. Všichni tvůrci „cyklistického vznášedla“ bez ohledu na to, že jejich pracoviště byla od sebe vzdálená stovky kilometrů, neustále pracovali s identickým souborem dat. Po zvážení různých variant nakonec řešitelé projektu zvolili princip multicopteru. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola nepochází od vztlaku na křídlech, jako u klasického letadla, ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí.

Zatímco softwarové nástroje zajistila francouzská společnost, projekt realizovaly tři inovativní ryze české firmy. Poskytovatel 3DEXPERIENCE řešení Technodat zodpovídal především za vedení a koordinaci projektu, jeho harmonogram a rozpočet. Výrobce rámů jízdních kol Duratec poskytl rám, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajistil standardně nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu, při konstrukčním řešení některých funkčních skupin a vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie a vrtule.

Další informace o projektu najdete na webu www.designyourdreams.cz.

Video vzletu najdete zde.

Základní parametry létajícího kola:

  • Celkový výkon: 54 kW
  • Pohon:  4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 3,5 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola
  • Vrtule:  hlavní vrtule pro statický tah, průměr 1 200 mm, max. otáčky 2 200/min, stabilizační vrtule o průměru 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy
  • Zdroj energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah
  • Rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)
  • Komponenty kola: standardně nakupované
  • Rozměry: cca 3 800 mm (délka) × 2 500 mm (šířka) × 1 200 mm (výška)
  • Hmotnost: 95 kg bez pilota
  • Maximální vzletová hmotnost: 170 kg
  • Předpokládaná doba letu: 5 min
  • Předpokládaná doba jízdy: 30-50 min
  • Maximální rychlost jízdy: 50 km/h