NASA chce zkrátit létání o polovinu | EkonTech.cz


NASA chce zkrátit létání o polovinu

Technik
26. 6. 2018 - 12:06

Smělé plány na rychlejší lety vrací do hry nadzvuková letadla. Chystá se nový Concorde?

Komerční lety dopravních letadel fungují už několik desítek let v podstatě na stejném principu. Letová hladina se ustálila někde kolem devíti až třinácti kilometrů a letadla létají kolem devíti set kilometrů v hodině. Stojaté vody civilního letectví naposledy rozčeřil v sedmdesátých letech francouzský Concorde. Plány na malou revoluci teď ale odhalila americká NASA, která ve spolupráci s firmou Lockheed Martin vyvíjí nový nadzvukový letoun. „V další dekádě očekáváme nárůst poptávky po rychlejší letecké dopravě,” řekl Peter Coen, který má v NASA celý projekt na starosti. „Předpokládáme, že se v dalších letech objeví nové firmy, které spolu na tomto poli budou soupeřit,” dodává.

V plánu je do roku 2022 uvést na trh úplně nový model letadla. Doteď nese jen pracovní označení “X-Plane”, nicméně ví se, že NASA plánuje do jeho vývoje investovat až přes 5 miliard korun. Půjde o nadzvukový letoun dlouhý 29 metrů určený pro dopravní letectví. Měl by být schopen vyvinout rychlost až 1 500 km/h a operovat by měl ve výšce šestnácti až dvaceti kilometrů. Projekt vzniká navzdory tomu, že například v Americe jsou podobné stroje zakázané. Může za to všeobecný zákaz, který vznikl v minulosti na základě stížností lidí. Tehdejší nadzvuková letadla vyvolávala silný třesk, který rozbíjel obyvatelům přilehlých měst okna.

“X-Plane” má tento problém vyřešit a tím vytvořit tlak na zákonodárce, aby zákaz zrušili. Při překonání rychlosti by měl letoun vytvořit hluk jen o síle zhruba 75 decibelů. To je asi o třetinu méně než u Concordu. Navíc by se zvuková vibrace měla šířit tak, že ji na zemi nikdo neuslyší. Za čtyři roky by Lockheed Martin měl začít tuto premisu testovat v praxi, letadlo by tou dobou mělo cvičně přelétávat nad obydlenými oblastmi. „Naše dlouhá tradice v překonávání překážek u nadzvukových letadel pokračuje,” pochvaloval si například Jaiwon Shin, který má v NASA na starosti letectví.

Projekt sbírá podporu napříč veřejným i soukromým sektorem. Do svých finančních plánů ho zařadila Trumpova administrativa už začátkem letošního roku. „Soukromí výrobci ale nezačnou hromadně vyrábět něco, co sami neumí používat. Proto musí přijít NASA, aby jim vytyčila cestu,” řekl Peter Iosifidis z Lockheed Martin. A něco takového už se děje. Do hry o “tichý” nadvzukový letoun se pustila například společnost Gulfstream Aerospace prostřednictvím startupu Spike Aerospace. Dalším hráčem jsou japonské aerolinky, které do vývoje podobných letadel vložily asi 200 milionů korun.

Foto: Pixabay