20. 5. 2025 - 10:50
Automobilový průmysl prochází proměnou – a právě ve vývojových centrech se rozhoduje, jaká bude jeho budoucnost. Victor Nicolas z Valea je součástí týmu, který se zaměřuje na vývoj tepelných výměníků do klimatizačních jednotek automobilů. Jedním z klíčových bodů jeho práce je zaměření se na recyklované materiály, ekologická chladiva a chytrá řešení s nižší uhlíkovou stopou. Přizpůsobit se musí nejen potřebám trhu, ale i výzvám, které s sebou přináší dnešní doba.
Jaká byla vaše cesta do Valea?
Během studia posledního ročníku vysoké školy mě z Valea oslovili s tím, že hledají do týmu vývoje tepelných výměníků někoho s chemickým zaměřením. Pracoval jsem na zkoumání vlivu ozonu na povrchové úpravy výměníků. To byl můj první projekt ve Valeu, na kterém jsem pracoval ještě jako student. Od té doby patřím do týmu Valeo, je to asi dva a půl roku.
Můžete nám přiblížit, co konkrétně vaše pozice obnáší?
Moje pozice se jmenuje Advanced Development Engineer a jejím cílem je vývoj produktů v rané fázi – ne přímo na základě zákaznických požadavků, ale spíš „in-house“ vývoj pro Valeo. Firma si tím rozšiřuje své produktové portfolio a připravuje se na možné trendy. V týmu se zaměřujeme na vývoj povrchových úprav, spolupracujeme na vývoji recyklovaných materiálů, řešíme jejich vlastnosti, korozní odolnost nebo pájitelnost. Když nastane nějaký specifický problém, kolegové za námi často přijdou a my se snažíme najít řešení.
Jedním z témat, která jste zmínil, jsou recyklované materiály, ve vašem případě slitiny hliníku. Je jejich využívání povinné nebo spíš dobrovolné rozhodnutí Valea?
Je to kombinace obojího. Celé to začalo v roce 2015 na klimatické konferenci v Paříži, kde se většina zemí dohodla na tom, že je potřeba podniknout konkrétní kroky směrem k udržitelnosti. Evropská unie pak nastavila konkrétní limity – na emise, odpad a další environmentální faktory. Automobilový průmysl čelí výzvám právě v oblasti emisí. Abychom mohli tyto limity splnit, musíme implementovat nové materiály, technologie a hledat cesty, jak snížit ekologickou stopu.
Jaký je rozdíl mezi prací s primárním a recyklovaným hliníkem?
Technologicky se s tím pracuje podobně, ale recyklované materiály bývají méně čisté. Při výrobě dochází ke kontaminaci různými prvky, takže musíme klást důraz na kvalitu výchozího materiálu – čistotu, správné složení a chování při pájení nebo korozi. Vývoj recyklovaných materiálů je trochu náročnější, protože musíme garantovat stejné vlastnosti jako u slitin pocházejících z primárního hliníku.
Odkud ty materiály pocházejí? Máte vlastní recyklační kapacity?
Ne, my jsme až na konci celého řetězce. Náš přímý dodavatel nám posílá vrstvené plechy, jež splňují naše požadavky. Ten má svého dodavatele, který zajišťuje základní surovinu a zpracovává ji do podoby vhodné pro nás. Takže jsou mezi námi a samotnou recyklací často dva nebo i více článků dodavatelského řetězce.
Valeo se věnuje i vývoji výměníků tepla pro elektromobily s důrazem na ekologické chladivo R744. Co je ekologické chladivo R744 a proč se používá?
Je to vlastně oxid uhličitý – CO2. Ten je všude kolem nás, i proto mluvíme o přírodním chladivu. Nepotřebuje složité chemické procesy na výrobu a má menší dopad na životní prostředí než běžná syntetická chladiva. Z hlediska ekologie je to jednoznačné plus. Ale má to i svá úskalí.
Jaká?
Pracuje se zde s mnohem vyššími tlaky – zatímco běžná chladiva fungují při 3,2 až 15 barech, u R744 se maximální tlak pohybuje kolem 170 barů. To klade vysoké nároky na bezpečnost a robustnost celého systému – od výměníku až po těsnění. Vývoj je tak technicky o hodně náročnější.
Je to chladivo už v praxi využívané, nebo jste ve fázi testování?
Už se používá, ale ne plošně. Valeo je jedna z mála firem, která se tomuto řešení vůbec věnuje – je to taková sázka na budoucnost. Může se to ukázat jako výhoda, ale i jako slepá ulička, pokud se tento směr nakonec neprosadí a objeví se nová cesta. To je ovšem riziko, které se váže ke každému vývoji.
Co vás na vaší práci baví a co naopak považujete za nejtěžší?
Nejtěžší je multitasking – denně řeším několik různých témat, která spolu často vůbec nesouvisejí. Udržet všechny informace v hlavě je složité, takže je potřeba si hodně věcí dohledávat. Ale právě tahle různorodost mě na tom i baví – pořád se učím něco nového, není to stereotyp.
Co vám práce ve Valeu dala?
Naučil jsem se tu komunikovat – není to jen o technice, ale i o tom, umět prosadit nápad, vysvětlit ho. Soft skills jsou dneska stejně důležité jako technické znalosti. Škola vás připraví teoreticky, ale tady člověk roste i osobnostně.
Jak vidíte budoucnost automobilového průmyslu?
V posledních letech vidíme, jak rychle se může všechno změnit. Evropským automobilkám přichází konkurence z Číny, která nabízí nižší ceny a zavádí na trh novinky rychleji. V Evropě se mluví o elektromobilitě, ale zatím není jasné, jaký směr převládne. Myslím si, že se obor určitě udrží, ale bude se muset změnit – zefektivnit, přizpůsobit.
Máte nějakou radu pro studenty, kteří zvažují kariéru ve vývoji?
Je dobré si tuhle cestu promyslet, protože výzkum a vývoj v automobilovém průmyslu není úplně jednoduchý obor. Je to prostředí, které se rychle mění, a člověk musí být připravený na to, že to nebude vždy
jen pohodlné. Na druhou stranu – právě díky té dynamice se tady dá hodně naučit. Získáte zkušenosti, které byste jinde nemuseli získat tak rychle. Poznáte hodně lidí, dostanete se k různorodým technickým tématům, naučíte se pracovat v týmu, hledat řešení a rozvíjet své nápady. Je to prostředí, které člověka rozvíjí jak odborně, tak osobnostně. V současné době možná není všechno ideální – firmy řeší náklady – ale
já si myslím, že to je přechodná fáze. Vývoj jako takový má stále smysl a budoucnost, zvlášť pokud se zaměřuje na udržitelnost a nové technologie. Takže pokud vás to táhne tímhle směrem, stojí za to do toho jít.
-------------
VICTOR NICOLAS
Pracuje jako trainee vývojový inženýr v divizi POWER, kde se věnuje vývoji materiálů, povrchových úprav a recyklovaných hliníkových slitin pro automobilový průmysl. Absolvoval VŠCHT v oboru kovové materiály a korozní inženýrství. V týmu se podílí mimo jiné na vývoji výměníků tepla pro elektromobily s důrazem na ekologické chladivo R744.