Policejní VW Passat – bez šance na únik | EkonTech.cz


Policejní VW Passat – bez šance na únik

Technik / automobil
9. 3. 2013 - 11:54

Už to bude pomalu rok, co si na nás policie přichystala další várku Passatů a denně nás „loví“ na silnicích. Je to opravdový silák a na silnici si těžko hledá konkurenci. Osobně s ním máme také zkušenost, ale teď jsem se mu podíval na zoubek já.

passat

Pod kapotou vrní vidlicový šestiválec, který přes šestistupňovou automatickou převodovku posílá na všechny čtyři kola 220 kw, tedy 300 koní. S tím jsem pokryl všechny důvody, proč by se rychlí řidiči měli bát. Tento „umravňovač“ slouží od dubna 2012, pro Prahu byly přiděleny dva kusy. Jedno auto má už najeto 40 000, druhé asi 60 000 km. A počet najetých kilometrů roste rychle. Je v pohybu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Auto bylo vybíráno podle požadavků ministerstva vnitra, aby došlo k upevnění bezpečnosti na pozemních komunikacích. Silný atmosférický motor, pohon všech čtyř kol, asistenty, automatická převodovka… VW nabídl nejlepší verzi Passata s 3,6 litrovým V6 benzinovým motorem, automatickou DSG převodovkou, 4x4, plná výbava. A přesně tento vůz vám dává pokuty. Externí firma dovybavila vůz policejní technikou a bylo hotovo. Policejní verze Passatu skrývá za mřížkou chladiče radar, v předním nárazníku a za čelním sklem modrá světla, na palubní desce vysílačku, kameru, tablet k obsluze, na stínítku spolujezdce LED panel s programovatelnými nápisy a za zadním oknem další modrá světla a další LED panel.

Pro piráty silnic je toto auto trnem v patě, protože si ho nikdo jen tak nevšimne. Na první pohled je Passat stejný jako civilní, při podrobnějším zkoumání se ale rozdíly dají najít. Výrazným vodítkem jsou dva laufy vzadu označující, že pod kapotou bude nějaký silák. Přes zatmavená skla se toho moc poznat nedá a charakteristické rysy R36 už jsou taky pryč. Většinou si všimnete až nápisu „POLICIE“, který svítí na LED panelu, ve zpětném zrcátku. Ale to už je pozdě. Passat vás změří v momentě, kdy ho předjedete. Když jste zlobiví a jedete víc, než byste měli, policie vás dojede, předjede, rozsvítí na zadním panelu nápis „POLICIE - NÁSLEDUJTE MĚ“ a následně zkasíruje. Tomu předchází kontrola stavu vozidla, lustrace, ověření STK a dýchání na alkohol.

Požádal jsem Policii o rozhovor s posádkou vozu a major Josef Šašek mi domluvil schůzku. Na otázky mi odpovídal řidič auta nadpraporčík Leoš Maršík a spolujezdec nadpraporčík Jiří Zítek.

Jak dlouho s autem jezdíte?

Tyto Passaty máme od dubna loňského roku. Nejdříve se na něm školili řidiči. To obnášelo školu smyku, autodrom, vodní stěnu, seznámení s autem v nenormálních podmínkách. A spolujezdci mají školení na radar. Z celého krajského ředitelství je vyškoleno asi 50 posádek.  

Jak akční jsou vaše výjezdy?

Akční rozhodně tolik nejsou. Vyjedeme ven, zapneme radar a čekáme, koho změříme. Není to tak, jak si lidi myslí, že všichni jezdí jako blázni. Ve skutečnosti je to mnohem klidnější. Málokdy jede někdo v Praze přes 80 km/h. Sem tam se někdo utrhne a jede třeba 180 - 200 na pražském okruhu. Ale to jsou výjimky. Nebezpečnější řidiči jsou ti, kteří jedou extrémně pomalu. Ti často nadělají víc paseky, než řidič jedoucí  160 km/h.

Jaké máte z auta pocity?

Jede pěkně, proti klasickým autům je to znatelný rozdíl. Díky pohonu všech čtyř kol drží na silnici hezky. Občas se utrhne, ale asistenty to ihned srovnají. Rozhodně je to krok vpřed. Plno lidí tady říká, že by ho domů nechtěli, spotřebuje totiž kolem 12 litrů na 100 kilometrů.

Už s vámi někdo závodil?

To ne, řidiči mají respekt. Znalí řidiči občas zamávají, nebo zvednou palec. Závod si nikdo nedovolí. To bývávalo. Dnes tolik výkonných aut není a bodový systém je v tomto směru poměrně účinný.  

Stavěly vás někdy jiné vozy Policie, které vás nepoznaly?

Jednou se nám to už stalo. Zastavila nás městská policie.

Rozbilo se už něco na autě?

Na autě ne. Do něj se jen lije benzin a olej, je to držák. Jezdíme na pravidelné kontroly po 30 000 km, dosud bylo vše v pořádku.

Jak vypadá postup při zadržování vozidla?

Můžeme měřit auta jak v protisměru, tak ve směru jízdy. Když někdo překročí povolenou rychlost, dojedeme ho a upozorníme světly a LED panelem, ať zastaví. Případně ho předjedeme a odvedeme na bezpečné místo. K tomu dobře slouží zadní panel, na kterém se dají rozsvítit různé pokyny v různých jazycích. Když řidič přejede hranice státu, tak spolupracujeme s pohraniční hlídkou dané země. Neujede nikdo.