Pozná to písníčku a vydělává miliony | EkonTech.cz


Pozná to písníčku a vydělává miliony

Technik / IT
15. 7. 2013 - 21:42

Shazam. Příklad, jak jednoduchý nápad dokáže vydělat velké množství peněz. Tento londýnský startup už sice vydělává poměrně dobře, ale nyní se posouvá do další roviny. Za desetinu akcií Shazam v pondělí zaplatil druhý nejbohatší muž planety Mexičan Carlos Slim Helú 40 milionů dolarů. Do čeho mexický miliardář vlastně investoval?

Pozná za Vás písničku

Určitě se vám to již stalo. Slyšeli jste v rádiu písničku a měli jste celou dobu na jazyku její název i jméno interpreta, ale nemohli jste si vzpomenout. Po skončení skladby však stanice ihned nasadila reklamu, nebo jinou písničku, aniž by moderátor řekl, o jaký song se jednalo. To už je minulost, dnes si ji váš telefon poslechne a ihned vás informuje o názvu skladby a jejím interpretovi. Vše díky geniálnímu prográmku Shazam.

Jak to vlastně funguje? Shazam funguje na základě analýzy zachyceného zvuku, který porovnává v databázi obsahující přes 11 milionů skladeb. Shazam identifikuje skladby za pomoci algoritmu otisku. Na základě toho zobrazí časově-frekvenční graf s názvem spektrogramu. Shazam může identifikovat nahranou hudbu vysílanou z libovolného zdroje, jako je rádio, televize, kino nebo koncert.

Nový pokus v Evropě

Do londýnské firmy Shazam Entertainment mexický miliardář Helú investoval prostřednictvím své telekomunikační firmy America Movil. Helú se přitom investicím v Evropě zatím spíše vyhýbá. Výjimkou byl nákup akcií holandského operátora KPN a rakouské firmy telekom Austria za 4,8 miliard eur v loňském roce. Obchod mu zatím vynesl jen velké ztráty.

Nejen hudba

Shazam se chlubí, že v současnosti dokáže rozpoznat téměř jakoukoliv skladbu, ale identifikace hudby v reálném čase už není jediným polem, kde Shazam působí. Jde v první řadě o byznys a proto firma přesouvá své aktivity do oblasti reklamy a televize. Tentokrát chce konzumentovi reklamy pomoci tím, že při sledování reklamy jeho mobilní telefon automaticky otevře stránku produktu. Znamená to, že uživatel nechá, aby reklamu v televizi zaznamenal jeho chytrý mobil a ten mu automaticky vyhledá na internetu vše potřebné o daném produktu.

Helú cílí na fotbal

V současnosti používá aplikaci Shazam více než 70 milionů uživatelů měsíčně po celém světě. Helú s jejími majiteli podepsal smlouvu, díky které bude moci aplikaci Shazam předem instalovat do všech telefonů určených pro trh v Latinské Americe. America Movil si od investice slibuje velký úspěch v souvislosti s blížící se olympiádou v Brazílii v roce 2016 a s mistrovstvím světa ve fotbale příští rok.