Předplať si svého tvůrce | EkonTech.cz


Předplať si svého tvůrce

Ostatní / online / Twitch
20. 7. 2021 - 7:00

Obsahu na internetu rozhodně není jako šafránu. Ba naopak. V posledních letech se s rozvojem světa jedniček a nul exponenciálně navýšil i objem dat a informací. Patreon, Twitch, Herohero a nově také Pickey pomáhají uživatelům vyfiltrovat jen to, co je doopravdy zajímá.

Průměrný uživatel stráví v online světě denně téměř 7 hodin. A během této doby, jak uvádí Datareportal, zvládne navštívit zpravodajské servery, poslechnout velké množství hudby a podcastů, shlédnout nejedno video, ale především sledovat dění po celém světě prostřednictvím sociálních sítí. 

A právě tvůrci působící převážně na sociálních sítích musí v posledních letech soutěžit s obrovským množstvím konkurenčního obsahu. Doby, kdy “těch vyvolených” bylo do tisíců, jsou nenávratně pryč. Rostoucí konkurence však zákonitě zvyšuje i nároky na tvorbu jednotlivých příspěvků - časová a finanční náročnost tvorby se proto také diametrálně liší od minulé dekády.

Online tvůrci se proto uchylují k monetizaci svého umění. A to může mít mnoho podob - vedle reklamy, ambasadorství určité značky nebo merchandisingu volí stále oblíbenější předplatitelské platformy.

Kdo si předplatí, vidí

Sledující mohou své oblíbence podpořit nejen nákupem konkrétního produktu nebo služby. V novém tisíciletí je totiž možné předplatit si obsah, obdobně jako tomu bylo kdysi s časopisy. Nečekejte však, že vám do schránky přistane obálka s výtiskem konkrétního periodika. S největší pravděpodobností vám totiž do emailové schránky přistane virtuální balíček odkazující na bonusové materiály a obsah, který může vidět jen hrstka těch, kteří chtějí navázat s online personou bližší vztah. Tedy těch, kteří jednorázově nebo pravidelně avšak napřímo, podpoří toho, jehož tvorba má podle nich smysl.

Celosvětově nejoblíbenější platformou s tímto konceptem je americký Patreon, který v roce 2013 založil Jack Conte jakožto tvůrce videí na YouTube. Od té doby se z nápadu vytvořeného z nutnosti stal byznys s hodnotu přesahující 4 mld. dolarů. Filmaři, hudebníci, spisovatelé, grafici, fotografové, baviči, cestovatelé a stovky dalších profesionálů, ale i amatérů, si kolem sebe díky této platformě vytvořili silnou a především platící komunitu. Ještě o dva roky starší je Twitch, který se však zaměřuje primárně na video (a) herní obsah.

Širokou škálu zahraničních platforem doplňuje také v České republice působící HeroHero. Ačkoliv se jedná o český počin na poli online předplatného, je celé rozhraní v angličtině, a tak lze očekávat, že zamíří i do zahraničí a bude se snažit ukousnout kus koláče tržeb zahraničních gigantů.

Nejnovějším přírůstkem do tohoto výčtu je další česká platforma Pickey, která na rozdíl od svého o pár měsíců staršího konkurenta nabízí prostředí v češtině a s možností platit tvůrcům v českých korunách. Čeština a česká měna však není jedinou zvláštností této novinky - celá komunikace se totiž zaměřuje na stále rostoucí touhu přesycené populace omezit objem konzumovaného obsahu a na převedení motta “kvalita nad kvantitou” i do praxe virtuálního světa a obsahu.

Plusy a mínusy

Co stojí za úspěchem nového formátu podpory? Internetoví tvůrci díky předplatnému navázali silnějšího pouta s částí svých sledujících. V mnohých případech se z pouhých čísel stali reální lidé s konkrétní tváří. Patroni, předplatitelé nebo chcete-li fanoušci jsou také silnou psychickou podporou a mohou online autora utvrdit v tom, že má jeho práce smysl a lidé ji oceňují. Tvorba komunity, která je už od pradávna pro lidské pokolení důležitým kotvícím mechanismem se tak přenesla i do virtuálního světa.

Samotným fanouškům a sledujícím přináší novodobé platformy dobrý pocit z podpory a v neposlední řadě tvorbu užšího okruhu lidí, které člověk sleduje. Díky tomu nedochází k takovému mentálnímu přehlcení a objevuje se pocit sounáležitosti a zařazení do vytvořené komunity, která může (a měla by) představovat bezpečné prostředí lidí se stejnými zájmy/úhly pohledu.