Rychlodráhu na Letiště v Praze může zaplatit Brusel. Jenže… | EkonTech.cz


Rychlodráhu na Letiště v Praze může zaplatit Brusel. Jenže…

Technik / technika
22. 12. 2012 - 12:30

Problém spojení centra metropole s Letištěm Václava Havla se řeší snad již od doby, kdy bylo rozhodnuto o vystavení letiště v ruzyňském katastru. Teď po mnoha letech sporů a dohadů svitla naděje - EU by mohla dotovat stavbu rychlodráhy. Jenže má podmínku…

Jak na letiště? Zatím jen autobusem.

Spojit největší české mezinárodní letiště s centrem Prahy nějakým druhem kapacitní dopravy je logický a nezbytný krok, o němž se mluví už několik desetiletí. Ale od otevření letiště v Ruzyni se mnoho nezměnilo. I dnes jsou cestující nuceni se na letiště dopravit autobusy, které mnohdy kapacitně nestačí a navíc nejsou uzpůsobeny pro přepravu objemnějších zavazadel.

Metro je naštěstí odpískané.

Prvním a napohled logickým nápadem bylo protáhnout na letiště trasu metra A. Naštěstí je tento plán snad definitivně pohřben. Pomiňme astronomické částky na výstavbu podzemní dráhy a připomeňme si, že kapacita jedné soupravy metra je přes tisíc cestujících a interval ve špičce se pohybuje kolem dvou minut. Potřebuje letiště až tak kapacitní dopravu? Ne. Metro je zbytečně drahá legrace. Navíc trasu A definitivně zabilo zakroucení trasy v nově stavěném úseku do Motola.

Vlak je lepší.

Dalším prostředkem v rámci pražské městské dopravy je vlak. Bylo navrženo několik projektů na spojení letiště a centra Prahy pomocí železnice. Zajímavým počinem, který by nebyl tak finančně náročný, byl nápad využít tzv. „Pražský Semmering“, tedy trať ze Smíchova do Hostivic. Elektrifikovat tuto trasu a protáhnout ji až k letišti. Tento nápad však naráží na několik nevýhod. Vlak by jel poměrně dlouho a již dnes jsou kapacitní problémy mezi Smíchovem a Hlavním nádražím.

Nejblíže k letišti se přibližuje tzv „Buštěhradská dráha“ tedy trať Masarykovo nádraží – Hostivice – Kladno. Nevýhodou této trasy je její jednokolejnost, čili menší kapacita. Avšak při nepříliš nákladné rekonstrukci by i na této trati bylo možné provozovat vlaky v intervalu 15 minut, což by pro letiště bylo zcela vyhovující. Větší finanční náklad by představoval dobudovat trať od nádraží Ruzyně k letišti.

Moderní rychlodráhu nechtějí místní.

Pro budoucí vývoje města a letiště je však nejlepším řešením výstavba zcela nové moderní rychlodráhy, která by nejen spojila letiště s Masarykovým nádražím, ale bylo by ji možné ve spolupráci se Středočeským krajem protáhnout až do Kladna. Tento projekt narážel od samého začátku na potíže nejen finanční, ale i na nepřízeň obyvatel bydlící okolo budoucí trasy. A jelikož trať by procházel pražskou prestižní vilovou čtvrtí Ořechovka, je nasnadě, že „hlas lidu“ byl v tomto případě velmi mocný. Podporovaný několika “rovnějšími“ obyvateli.

Do hry vstupuje EU

Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) postoupila výstavba rychlodráhy o notný kus kupředu a je možné na stavbu získat evropské peníze. To je na jednu stranu dobrá zpráva. Avšak Evropská komise si klade podmínku, aby vlaky z letiště končily jízdu na mezinárodním nádraží. Masarykovo nádraží tuto podmínku nesplňuje.

Na první pohled to vypadá jako prkotina, tak ať ty vlaky jezdí na hlavní nádraží, řeklo by se. Ovšem, kdo zná terénní stav mezi Masarykovým nádražím a „hlavákem“, ví, že odklod trasy od letiště na hlavní nádraží je jen obtížně realizovatelný a podle ministra by si vyžádal jednu miliardu korun. Musí se hledat jiné řešení.

Spojí nádraží pojízdný chodník?

Ministerstvo dopravy proto přichází s originálním nápadem. Mezi Masaryčkou a Hlavním nádražím bude vybudován pojízdný chodník, který tak obě nádraží spojí do jednoho celku. Cestující od letiště se tak pohodlně mohou přesunout i se svými zavazadly nejen na další vlakové spoje, ale třeba i na metro trasy C (nebo na tramvajové linky).

"Projekt, počítá s tím, že z Masarykova nádraží by ten kousek byl řešen pojezdovým pásem," uvedl pro server idnes.cz ministr Dobeš. "Je to poměrně běžné i na řadě mezinárodních letišť, kde se mezi jednotlivými terminály prochází tubusem s pojezdovým pásem."

Do hry se vrací i Semmering

Do plánů ministerstva se vrátila i trasa přes Semmering, přes který se vlaky dostanou na hlavní nádraží a tak splní podmínku Bruselu.

Osobně si však myslím, že s ohledem na budoucnost je lepší variantou vybudování moderní rychlodráhy. Uvidíme, co budoucnost přinese.