Smutný konec se nekoná. Nokia si hledá zákazníky jinde | EkonTech.cz


Smutný konec se nekoná. Nokia si hledá zákazníky jinde

Technik
14. 6. 2018 - 9:23

Kdysi největší výrobce mobilních telefonů se zvládl vypořádat s odchodem ze světa mobilů se ctí. Finští inženýři ovšem dál dosahují věhlasu. Jen v trochu jiném odvětví.

Nokia je starší než Finsko samo. Vznikla totiž už v roce 1865 poblíž města Tampere, které bylo v té době součástí Ruska. Až teprve v roce 1917 se přidružilo k Finsku, což ale příliš nerozvázalo pevné vazby regionu na nedaleké císařství. Až po druhé světové válce se ale firma přerodila ve skutečnou technologickou továrnu. V šedesátých letech vyráběla všechno od televizí po plynové masky. O dvacet let později přišla s telefonem do auta a zároveň se začala čím dál více orientovat na rostoucí trh mobilních telefonů. Ten nakonec úplně ovládla v roce 1999, kdy vsadila na rychlejší systémy než její rival. „Nokia podobně riskantní tahy předváděla po desetiletí,” řekl k tomu Tero Kuittinen, šéf finské investiční firmy Kuuhubb. „Už když v devadesátých letech začala vyrábět telefony, všichni si mysleli, že v Nokii zešíleli,” dodává.

Kolaps mobilní divize Nokie přišel po nástupu iPhonu. Na novou vlnu chytrých telefonů finský gigant nedokázal zareagovat a jeho hodnota klesala. V roce 2012 vykázal od 26 % menší tržby než v roce předchozím. „V novinách už se nespekulovalo o tom, jestli vyhlásíme bankrot, ale kdy se to stane,” vzpomíná Risto Siilasmaa, tehdejší předseda představenstva Nokie. To bylo těsně předtím, než mobilní divize přešla pod Microsoft. Ani jemu se ale nepovedlo přijít s ničím převratnějším než s několika průměrnými modely. Až teprve další vlastníci divize, HMD Global a čínský Foxconn slibují, že do deseti let předčí Apple i Samsung.  

Není to jen o mobilech

Velký úspěch si Nokia v osmdesátých letech připsala vybudováním telefonní sítě, která zajistila, že zákazníci ve Skandinávii neztratili signál, když přejížděli mezi zeměmi. Právě tady vzniklo důležité know-how, které se dnes Nokia snaží vytěžit. A to investicemi do 5G sítí. Budoucnost firmy dnes leží v dodávání síťových komponentů největším světovým operátorům. Tím to ovšem nekončí, Nokia tyto sítě také za nemalý poplatek spravuje a stará se o jejich aktualizaci. I tady ovšem poměrně riskuje, protože se v tuto chvíli ještě neví, jak moc velkou revoluci 5G způsobí. „Postavte to a lidi si to najdou, v tomto případě neplatí,” říká analytik Bill Ray. „S 5G sítí sice stáhnete film za pár vteřin, ale to už lze dnes s rychlým wi-fi připojením taky,” upozorňuje Ray. Nokia nicméně spoléhá hlavně na to, že do sítě vstoupí nová zařízení internetu věcí a o množství nových dat se budou starat právě její systémy.

Ale není to jen sázka na nový typ připojení k mobilním datům. Nokia v současnosti dál prozkoumává trh s elektronikou. Loni odkoupila francouzskou firmu Withings, která vyrábí například fitness trackery. Nedávno taky také uvedla VR kameru určenou profesionálním filmařům. Právě VR je odvětvím, které může z 5G sítí silně profitovat. Podobně jako celá Nokia.

Foto: Pixabay