Výtah pro lodě – když to nejde jinak | EkonTech.cz


Výtah pro lodě – když to nejde jinak

Technik
17. 2. 2013 - 23:45

Znáte princip zdymadla? Loď vjede dovnitř, komora se uzavře a naplní vodou, komora se otevírá a loď vyjíždí ven na vyšší hladině. Tenhle trik se dá aplikovat na říčkách, kde je rozdíl vody pár metrů. Teď si představte přehradu. Na to jsou jiné triky, to přichází na řadu silná technika.

výtah

 

Ano, opravdu to je výtah pro lodě. Dole najede loď dovnitř a výtah ji vyveze nahoru. Vlastně je to docela jednoduché řešení velikého problému. Na frekventovaných řekách, kde je velký provoz, je přehrada problém a toto řešení dokáže poměrně rychle přepravit lodě dál. Další možností by bylo postavit kaskádu zdymadel. Každé zdymadlo může zvednout loď o pár metrů, takže by jich muselo být spousta a trvalo by věčnost se dostat nahoru.

Ačkoli to zní zvláštně, je to poměrně běžná věc. Výtahy na lodě nebo nakloněné roviny, jak se často říká, se stavějí už přes sto let a stále fungují. Po světě jich je spousta a různé typy. Hlavní dělení je podle toho, jestli je v komoře voda, nebo se loď zavěsí v suché komoře. V druhém případě se do komory umístí popruhy a podpěry, loď najede dovnitř a cestuje vzhůru, na suchu, zavěšená na popruzích. Je tu ale nebezpečí, že by se mohl poškodit trup lodi při podpírání a manipulace je obtížná. Proto se častěji staví výtahy s uzavřenou komorou plnou vody. Musí se pak zdvihat mnohem větší váha. Krychlový metr vody váží tunu, takže je potřeba silné motory a těžká protizávaží.

V Belgii je typický příklad tohoto výtahu. Je situován poblíž města Ronquières, podle kterého taky dostal název. Le Plan incliné de Ronquières, nakloněná rovina v Ronquières. Leží na umělém kanálu mezi Bruselem a Charleroi. Bylo třeba překonat značný výškový rozdíl (kolem 100 m) a tak se postavila na kanálu řada zdymadel a právě tato nakloněná rovina. Překonává výšku 68 metrů a je dlouhá 1432 m. Vypadá podobně jako naše lanovka na Petřín, akorát ve větším měřítku a méně do kopce. Jsou tam dvě komory na vodu, které se po kolejích táhnou nahoru. Sílu obstarávají dvě trojice motorů s celkovým výkonem 1100 koní a přes soustavu ozubených kol otáčejí s osmi masivními koly, které po lanech vytahují komoru s lodí a zároveň dolů spouští protizávaží o váze 5200 tun. Největší výtlak lodě je 1350 tun a cesta trvá 45 minut.

Skutečný inženýrský zázrak je ale postaven mnohem dál, až v Rusku na řece Jenisej. Tento výtah překonává vodní elektrárnu Krasnoyarsk (zhruba uprostřed Ruska, 500 km nad hranicemi s Mongolskem). Unikátnost tohoto díla je v jeho pohonu. Komora se netahá nahoru po žádných ocelových lanech, tahá se sama. Přesně tak, komora má na sobě motory, které ji táhnou po kolejích nahoru. Respektive komora sedí na kolejích s rozchodem kol 9 metrů, na kterých jsou z boku zuby a motory se po nich drásají nahoru. Nejlepší obrázek si uděláte zhlédnutím videa pod článkem. Motorů je celkově 78, každý má výkon 68 kw a točivý moment 29 000 N/m. Komora je tedy soběstačná, jezdí nepřetržitě od roku 1982. Prázdná váží 4500 tun, s vodou a lodí (max. 1500 tun) váží dohromady 8100 tun. To už je slušná nálož, ale divy stále nekončí. V cestě je ještě rotační zařízení, které otáčí celou komorou o 140 stupňů. S takovýmto kolesem se nedá zatáčet a tohle bylo asi jediné řešení. Celková doba cesty je asi 90 minut.

Nuže, jak to tedy celé funguje. Pod přehradu přijede loď s maximálním výtlakem 1500 tun a najede do otevřené komory. Ta zavře zadní vrata, aby nevytekla voda, a začne poooomalinku stoupat vzhůru. Celou dobu je slyšet jekot elektromotorů táhnoucích tisíce tun oceli, železobetonu a vody do kopce. Po asi tak milionu let dorazíte k točně, kde se celá tato paráda otočí tak, že spodek komory míří k vyšší hladině přehrady. Pak zase začnou burácet elektromotory a komora zacouvá do vody, už za přehradou. Komora se otevře a je hotovo.

Toto dílo je krásným příkladem toho, co zvládne silná technika. Doporučuji shlédnout videa na YT, hledejte pod ruským názvem v azbuce, vyskočí toho hodně. Nebo se tam zajeďte mrknout, Google to spočítal na tři dny jízdy. Stačí dojet k ruským hranicím a pak jedete 588 km tudy, odbočit, 470 km támhle…

 

Krasnoyarsk výtah - https://www.youtube.com/watch?v=EZGSZJDM4mIhttp://youtu.be/-ThySkTGwsI

Nakloněná plošina v Belgii - http://www.ronquieres.org/, http://youtu.be/IKbXZCwHt4U