8. 5. 2025 - 8:33
McDonald's není jen symbolem restaurace s rychlým servisem, ale i symbolem atraktivního zaměstnavatele. Čím pravidelně boduje v žebříčku TOP Zaměstnavatelé? Možná tím, že chyby vnímá jako příležitost k učení se, nebo tím, že nabízí šanci na rozvoj všem bez rozdílu. Od flexibilních směn pro studenty až po programy wellbeingu McDonald's naslouchá svým lidem a neustále se vyvíjí. Tereza Trepáčová, HR ředitelka pro Česko, Slovensko a Ukrajinu, v rozhovoru popisuje, jak firma buduje kulturu, kde každý má šanci růst, a proč je zpětná vazba zaměstnanců klíčem k úspěchu.
McDonald's se opět umístil na předních příčkách ve studii TOP Zaměstnavatelé. Úspěch je o to cennější, že porotu tvoří tisíce studentů. V jakých kategoriích u nich McDonald's boduje?
McDonald's byl znovu oceněn v kategoriích První volba v kategorii Pohostinství, tedy jako první místo, kde studenti hledají brigádu ke studiu či první zaměstnání. Porotu tvořilo téměř 12 000 vysokoškoláků a 7 000 studentů středních škol. Na předních příčkách jsme se umístili také na Slovensku, a to v kategorii Cestovní ruch, gastro a hoteliérství.
Co konkrétně přispělo k tomuto úspěchu a o čem toto ocenění vypovídá?
Ocenění vnímáme jako potvrzení naší strategie zaměřené na podporu mladých zaměstnanců. Záleží nám na tom, aby práci pro McDonald's vnímali jako práci na místě se spravedlivě nastavenými pravidly, které bere ohled i na jejich soukromý život a studia. Studenti mají díky pružnému plánování směn možnost skloubit práci se studiem. Mohou se vypracovat ze základních pracovních pozic až na manažery. Na všech trzích také dbáme na wellbeing našich zaměstnanců a podporujeme jejich duševní zdraví.
Často se také zdůrazňují hodnoty jako spolupráce, rozmanitost, respekt, inkluze... Jak McDonald's zajištuje, že tyto principy skutečně ožívají v každodenní praxi?
Naše firemní kultura v maximální možné míře respektuje a podporuje rozmanitost. Organizujeme například Měsíc rozmanitosti, během kterého zaměstnancům vysvětlujeme vliv respektu a přijetí na fungování jednotlivce i týmu. V bezpečném prostředí jsou lidé uvolněnější, motivovanější, inovativnější a laskavější. Díky tomu jsou schopni ze sebe vydat to nejlepší. Začleňování našich firemních hodnot je každodenní týmovou prací. Záleží při ní také na našich licenčních partnerech a vedoucích restaurací, ale i na každém jednom zaměstnanci.
Naším cílem je vytvořit z restaurací bezpečné a respektující prostředí nejen pro práci, ale i pro kariérní rozvoj. Proto se zaměřujeme na vzdělávání našich zaměstnanců prostřednictvím SRIW školení (bezpečné, respektující a inkluzivní pracoviště), které jsme v letošním roce implementovali ve všech třech zemích. Tímto způsobem se snažíme zajistit, aby hodnoty rovnosti a inkluze byly dostupné každému z našich kolegů a kolegyň.
Jednotlivé restaurace každoročně přijmou mnoho nováčků. Jak probíhá jejich adaptace na nové prostředí?
Ročně přivítáme stovky nových kolegů. Důležitým pomocní-kem je v této vstupní fázi konverzační chatbot, který usnadňuje adaptaci během prvních tří měsíců – posílá zprávy a zajišťuje hladký průběh onboardingu. Každý nový kolega má také trenéra, který ho provede procesem zaškolení. Důležitá je pro nás i zpětná vazba, díky které můžeme lépe vyhodnotit, jak se u nás zaměstnanec cítí. Ta nám pomáhá v jeho dalším smě-
řování, hodnocení výkonu a rovněž při plánování jeho kariérního postupu.
Časem přirozeně přichází i potřeba posouvat se dál. Jak v McDonald's zajišťujete, aby zaměstnanci měli možnost růst?
Každý zaměstnanec má individuální tréninkový plán přizpůsobený svým cílům. Respektujeme i to, že ne každý chce postupovat na vyšší pozice. Nikoho tak do kariérního růstu nenutíme. Klíčové je pro nás držet se tréninkového plánu, ale také ho pravidelně vyhodnocovat a přizpůsobovat ho danému člověku a jeho pracovnímu ohodnocení. Nové pozice nejdříve komunikujeme interně. Lidé, kteří mají zájem růst, přesně vědí, na koho se obrátit, aby mohli své kariérní možnosti probrat. Kromě toho nabízíme i pracovní příležitosti v kancelářích, které jsou sdílené mezi provozovnami. Právě lidé z provozu jsou pro nás velkým přínosem, protože rozumí interním procesům a mohou je efektivně zlepšovat.
Co podle vás stojí za dlouhodobou atraktivitou McDonald's jako zaměstnavatele?
Atraktivita McDonald's jako zaměstnavatele stojí na několika pilířích. Jedním z nich jsou inovativní metody tréninku. Mladí lidé, kteří k nám přijdou, se naučí nejen pracovat, ale také disciplíně a zodpovědnosti. Tento komplexní přístup zahrnuje technické dovednosti i rozvoj soft skills, které jsou cenné v jakémkoli zaměstnání. Poskytujeme první pracovní zkušenost i těm, kteří nemají žádnou předchozí praxi. Navíc u nás na chyby nenahlížíme negativně – každý někdy začínal,a proto prvotní chyby vnímáme jako příležitosti k poučení a dalšímu rozvoji.
Na výjimečné pracovní prostředí pravidelně upozorňují i náborové kampaně. Co přesně zdůrazňují a na co lákají nové kolegy?
Nábor nových zaměstnanců probíhá kontinuálně vzhledem k neustále rostoucímu počtu restaurací. Využíváme všechny dostupné marketingové kanály a klademe důraz na komunikaci toho, že práce v McDonald's je vhodná pro každého – od studentů hledajících flexibilní pracovní dobu až po rodiče s malými dětmi nebo seniory hledající zkrácené úvazky. Zároveň zdůrazňujeme unikátní tréninkový program, který umožňuje rychlý kariérní růst. Momentálně běží kampaň zaměřená na ukázku prvního dne v práci. Chceme tím odstranit obavy nových zaměstnanců a ukázat, že chyby jsou u nás vnímány jako příležitost k učení se. I bez předchozích zkušeností mohou zájemci získat cennou praxi, která jim pomůže nejen v kariéře, ale i osobním rozvoji.
V rychlém prostředí může být častým faktorem stres. Už tady padlo téma wellbeing. Co přesně obnáší?
Na podporu duševní pohody a péče o mentální zdraví nabízíme online terapie a wellbeing webináře zdarma. Pro kolegy milující pohyb je k dispozici benefit umožňující vstupy na sportoviště a poskytující slevy na různé aktivity. Neméně důležité jsou bohaté možnosti vzdělávání a kurzů v rámci propracovaného systému školení a tréninků, které umožňují zaměstnancům osobnostní rozvoj.
McDonald's také dlouhodobě nabízí flexibilní pracovní dobu a plánování směn podle potřeb zaměstnanců. Uchazeči si mohou vybrat z různých typů pracovních úvazků tak, aby si udrželi work-life balance. To otevírá dveře široké škále lidí – od studentů přes rodiče na rodičovské dovolené až po seniory či osoby se zdravotním znevýhodněním. Licenční partneři navíc nabízejí vlastní balíčky benefitů zahrnující například sportovní aktivity.
Klíčové pro spokojenost zaměstnanců je i jejich aktivní zapojení do všech procesů. Jak důležité je toto téma pro McDonald's?
Zpětná vazba od našich lidí je velmi důležitá a žádný podnět není špatný. Vítáme každou připomínku a snažíme se ji využít ke zlepšení. Mladší generace přinášejí nové nápady díky svému technologickému zaměření, což nás inspiruje k inovativním přístupům. Používáme moderní nástroje komunikace, jako je chatovací systém formou SMS zpráv, který usnadňuje získávání zpětné vazby například při onboardingu. Jednou ročně realizujeme anketu mezi zaměstnanci zaměřenou na finanční ohodnocení, komunikaci nebo možnosti růstu. Data z této ankety nám pomáhají identifikovat oblasti ke zlepšení. Na základě výsledků ankety si každá organizace stanovuje akční plán pro následující rok. Ten obsahuje konkrétní kroky směřující ke zlepšení oblastí identifikovaných jako problémové.
Jaké jsou vaše hlavní HR priority pro nejbližší období?
Budeme pokračovat ve vylepšování zaměstnanecké zkušenosti jak v našich restauracích, tak v centrále společnosti s cílem i nadále si udržet pozici top zaměstnavatele. Samozřejmě jsme připraveni reagovat na trendy. Například rozšiřujeme modernizaci tréninkových platforem. A i nadále chceme nejlepší globální řešení a inspiraci z okolních zemí přizpůsobit lokálním požadavkům.