Startupy, fenomén 21. století. Inovativní podnikání může vyzkoušet každý | EkonTech.cz


Startupy, fenomén 21. století. Inovativní podnikání může vyzkoušet každý

Kariéra / startup
28. 10. 2020 - 0:00

Založit firmu postavenou na využívání moderních technologií netrvá ani den, budování úspěšného startupu je však tvrdá práce. Nové firmy založené na přelomovém nápadu však již ve světě generují i miliardové zisky.

Společnosti označované jako startupy sdružují tým kreativních lidí, kteří se díky novému nápadu snaží zisk firmy přivést někdy až k exponenciálnímu růstu. Ročně jich na světě vznikne několik milionů - ve svých počátcích coby startup začínal také například Facebook, SpaceX nebo čínský Xiaomi. 

Flexibilita a rychlý růst

Výhody práce ve startupech tvoří volná pracovní doba, naděje si poměrně rychle vydělat velké peníze a práce v kolektivu cílevědomých lidí, kteří si navzájem mohou předat nejrůznější dovednosti. „Důležité je uvědomit si, že na některé aktivity je potřebné mít kolegy, kteří něco umí lépe než já,“ radí Michal Štefan z organizace DEX Innovation Centre. Liberecká společnost již dovedla k úspěchům mnohé české startupy. „Základem je tak dobře sestavený tým,“ dodává úspěšný manažer.

Kvůli masivnímu globálnímu rozvoji startupového podnikání se do popředí zájmu podnikatelů dostávají mladí kreativní lidé, jejichž počet je na trhu práce limitován. Nové a přitom kvalitní týmy se proto ve světě i v Česku nestíhají rodit a podpůrné programy často zůstávají nevyužity. Existuje přitom spousta oborů, ve kterých lze inovativní podnikání úspěšně rozvíjet.

Jak začít?

Pokud nemáte nápad ani vhodný tým, k inspiraci poslouží startupové akce a meetupy na národní či lokální úrovni pořádané podnikatelskými inkubátory či inovačními centry. Návštěvníci zde mají možnost diskutovat přímo s podnikateli a získat tak potřebné zkušenosti. Zapojte se do podnikatelských programů, které podporují podnikavost a umožní vám ten správný nápad najít, například podnikni.to. Přímý kontakt kreativních lidí poskytují i hackathony.  

Nápad – jen polovina úspěchu

S realizací podnikatelského záměru nejvíce pomohou programy lokálního inkubátoru. Pokud hledáte další spolupracovníky, prodiskutujte nápad se svými známými a potenciální cílovou skupinou. V začátcích vede k úspěchu také jasné vymezení klíčových dovedností, bez kterých by mohl být Váš nápad zrealizován jen stěží. Lidi s těmito dovednostmi pomohou najít také sociální sítě.

V dalších fázích rozvoje společnosti se přihlaste do víkendových bootcampů nebo před-akceleračního programu pro startupy. Pokud máte alespoň v základním rámci vyvinutý finální produkt, zúčastněte se akceleračního programu nebo veřejné soutěže. Události tohoto typu nejlépe ověří zájem investorů i potenciálních zákazníků. K úspěchu také pomůže volba efektivní marketingové strategie.

Slovníček pojmů

Inovační den - Jednodenní akce s vybranými praktickými přednáškami a skupinovou prací na definované byznysové výzvě. Akce často spojená s meziskupinovou soutěží a networkingem.

Hackathon - Primárně technologická soutěž, během které programátoři a technologicky nadaní lidé s grafiky, webdesignéry či marketéry intenzivně řeší předem definovanou výzvu. Cílem je najít netradiční a tvůrčí řešení.

Bootcamp - Víkendový speed-mentoring na vybraná témata napříč byznys modelem startupu.

Inkubační program - Pro startupy v začátku jejich podnikání. Zaměřen na základní mentoring, co-working prostor, networking a pomoc s přípravou vybraných strategií.

Před-akcelerační program - Pro startupy ve fázi nápadu, prototypu či přípravy minimálního produktu. Zaměřen na validaci nápadu, sestavení týmu, klíčových strategií a dokumentů.

Akcelerační program - Pro startupy s validovaným minimálním produktem, které chtějí podpořit další rozvoj, obchod, marketing, růst, expanzi a investice.