Supermotory – naftová monstra se silou stáda dinosaurů | EkonTech.cz


Supermotory – naftová monstra se silou stáda dinosaurů

Technik / wartsila / supermotor
1. 9. 2012 - 15:49

Varování! Následující text bude obsahovat výrazy jako čtrnáctiválec, přeplňování, bestiální spotřeba, kliková hřídel, 100 000 koní, krouťák a jiné. Mluvím o motorech obstarávající tu nejtěžší práci, co je potřeba udělat, neunavitelní dělníci. Mluvím o motorech pohánějící kontejnerové lodě. Nečekejte recenzi na 1,2HTP.

Zapomeňte na klasické velikosti motorů. Představte si třípatrový dům. Představte si válce, v kterých byste se mohli nejen postavit, ale klidně v nich i skákat. Nebudu vás dál napínat, mluvím o motoru Wärtsilä RT-flex96C. Tenhle drobek je vyráběn ve Finsku firmou Wärtsilä a je v současnosti považován za nejsilnější řadový nízkootáčkový diesel motor na světě.

O stvořiteli

Firma Wärtsilä je tu již od roku 1834 a její specializací jsou hlavně spalovací motory. Nedaří se jí špatně, s ročním obratem kolem čtyř miliard euro se drží mezi největšími výrobci těchto motorů. Kromě stavby těchto drobečků se dále specializuje na kompresory, převodovky, elektroniku a ostatní řídící zařízení, ale hlavní slávu získala díky motorům. Těch vyrábí docela dost, nízkootáčkové, medium-speed, generátory, motory na zemní plyn aj. Stačí si vybrat. Potřebujete pohon k letadlové lodi? Není problém, medium-speed Wärtsilä 38 poslouží dobře, V16 s 11 600 kw by mohl stačit. Ropný tanker? Jasně, Wärtsilä 50DF. Bude dávat přes 11 000 kw, ať do něj lijete zemní plyn, nebo jiná paliva, tomuhle je to jedno. Nás ovšem zajímá to největší monstrum.

Wärtsilä RT-flex96C

Tento motor se opravdu může pyšnit nálepkou nejvýkonnějšího spalovacího motoru na světě. Dosahuje totiž maximálního výkonu 80 080 kw (skoro 109 000 koní) při 102 otáčkách za minutu. Je to řadový dvoutaktní přeplňovaný čtrnáctiválec a váží 2 300 tun. Opravdu 2 300 000 kg, nejedná se o překlep. A to je samotný motor bez oleje a vody. Kliková hřídel má 300 tun a písty k ní váží 5,5 tuny každý. Nedokážete si to představit? Délka motoru je 26,5 metrů a výška 13 metrů. To je jako šest Octavií za sebou v řadě, a na výšku jako třípatrový dům! To už je vskutku macek. A když už jsme u těch čísel, kolik odhadujete krouťák? Točivý moment téhle bestie je 7 603 850 Nm. Stále jsem ještě neprozradil celkový objem motoru. Tak si ho spočtěme. Válce mají vrtání 960 mm a zdvih pístu je 2500 mm. To nám dává objem jednoho válce 1 820 litrů. A válců tu máme 14, takže celkový objem je 25 480 l. Wow, vskutku. Asi přemýšlíte nad tím, jak se tahle ďábelská mašina může krmit. Nejsou to duše hříšníků, nýbrž těžký topný olej. A že si ho vezme dost, každou vteřinu 3,8 litru. To by vysálo nádrž běžného auta za 15 sekund, denně přes 300 tun paliva. Přesto je považován za ekonomický motor a splňuje všechny normy ohledně CO2, v žádném režimu nekouří a náklady na údržbu jsou přijatelné. O to se postaral common-rail, systém vysokotlakého vstřikování nafty do válců.

Využití

Asi je vám jasné, že s takovým motorem se běžně na silnici nesetkáte. Takovou sílu lze využít jen na lodích, těch největších. V roce 2006 vyplula první kontejnerová loď pyšnící se tímto motorem, Emma Maersk. S kapacitou 11 000 kontejnerů a délkou 400 metrů je to pořádné sousto na rozhýbání, proto si vybrali nejsilnější motor a dnes si to sviští rychlostí až 25 uzlů (skoro 50km/h). To je stejná rychlost jako jiné kontejnerové lodě s poloviční kapacitou. Emma byla první z osmi sesterských lodí, všechny spadající pod Maersk. V současnosti jsou to nejdelší používané lodě na světě a všechny mají stejný motor. Některé z nich ještě využívají výfukové plyny - prohánějí je turbínami a generují elektřinu, nebo je využívají k vytápění lodi. Každopádně je to dobře využitý výkon.

RT-flex96C vs. Škoda 1,2HTP

Možná vám teď už přijde zbytečné si pořizovat auto s co nejnižšími emisemi, když víte, že někde na této planetě spálí jeden motor za den více paliva než většina aut za celou svoji životnost. Na druhou stranu, ještě jsem neviděl motor ze škodovky, co by poháněl letadlovou loď. Přeci jen si asi vyberu do auta něco menšího, nebavilo by mě každý den stát u benzinky, než se tam natočí těch 250 000 litrů.

Wärtsilä RT-flex96C ve zkratce

  • Maximální výkon: 80 080 kw, 108 920 koní, 7780 koní na válec
  • Objem: 1820l na válec, celkem 25480l
  • Rozměry: délka 26,5m, výška 13m, šířka 4,5m
  • Váha: celkově 2300 tun, kliková hřídel 300 tun, píst 5,5 tuny
  • Nejvyšší otáčky: 102rpm
  • Spotřeba: 3,8 l/s
  • Vrtání válců: 960mm, zdvih: 2500mm

Mapa s aktuální polohou všech lodí www.marinetraffic.com

Stránky výrobce www.wartsila.com/